Honda EX5 Dream berwarna emas serba baru - Arena Kereta

Honda EX5 Dream berwarna emas serba baru

Motosikal kapcai Honda EX5 cukup popular serta dikenali ramai di negara kita. Dilancarkan oleh Boon Siew Honda Sdn. Bhd. (Boon Siew Honda) sejak 24 tahun yang lalu, Honda EX5 masih menjadi pilihan kebanyakan rakyat Malaysia walaupun terpaksa bersaing dengan motosikal lain yang lebih moden. Sejak lebih 6 tahun lepas, generasi lama Honda EX5 digantikan dengan model Honda EX5 Dream dan ia kekal meneruskan legasi terlarisnya sehingga mencatat jualan 1.5 juta unit pada Ogos 2010.

Terkini, Boon Siew Honda menampilkan Honda EX5 Dream serba baru dengan warna emas yang lebih menyerlah, termasuk penggunaan rekaan grafik baharu dengan gaya memukau. Honda EX5 Dream menggunakan khidmat enjin 4 lejang sejukan udara, bergandingan dengan gear jenis manual 4 kelajuan. Masih tipikal seperti sebuah EX5 yang dikenali dahulu, terdapat beberapa perubahan terbaru seperti sistem kunci baharu yang lebih terjamin keselamatannya dan penampilan speedometer yang lebih menonjol.

Selain warna emas, motosikal dengan reputasi tahan lasak itu turut ditawarkan warna ungu gelap, biru gelap, merah dan putih. Masih mengekalkan harga rendah dan kompetetif berbanding pesaingnya, ia ditawarkan pada harga RM3,998 (penghidup tendang) dan RM4,268 (penghidup elektrik), harga atas jalan lengkap dengan perlindungan insuran komprehensif untuk penunggang tunggal (untuk semenanjung Malaysia sahaja).

p/s : Saya pernah memiliki Honda EX5 keluaran tahun 1999 dan Honda EX5 Dream keluaran tahun 2005. Berdasarkan pengalaman, Honda EX5 generasi pertama lebih tahan lasak berbanding EX5 Dream. EX5 pertama saya lebih laju dengan kemampuan meter mencecah 120 km/j berbanding EX5 Dream setakat 90 – 100 km/j sahaja. Enjinnya juga lebih lancar, kurang bergegar dan pikap sangat kuat.

Sumber rujukan : Garaj, KOSMO 11/06/2011 & Boon Siew Honda

Terbaik!(1)Booo~(0)

6 Comments

  1. mohd hafis

    June 11, 2011 at 2:27 pm

    pergh

    Terbaik!(0)Booo~(0)
  2. tokey besi

    June 11, 2011 at 5:55 pm

    apa dah jd dgn arena kreta ni bro EVO...
    dah mcm tak mesra pengguna....
    baik tkar pd yg asal mula2 dulu...

    Terbaik!(0)Booo~(0)
    • Evo

      June 11, 2011 at 6:16 pm

      Sori Tokey Besi, tadi saja test..

      Terbaik!(0)Booo~(0)
  3. comradz

    June 11, 2011 at 8:03 pm

    ex5 generasi pertama memang tahan lasak...ex5 baru nih kurang sikit lah...aku pernah pakai 2 generasi nih...

    Terbaik!(0)Booo~(0)
  4. revive

    June 13, 2011 at 6:13 pm

    ayh aku dr dulu pakai honda ex5 taun 19-an aku dh lupa!!!!!!sampai skang boleh guna lagi!!!dh la xpenah service!!!!!tahan lasak gila!!!!!sbb tu la nie aku pon nk pakai moto honda gak

    Terbaik!(0)Booo~(0)
  5. Wan15

    February 7, 2012 at 2:36 pm

    bila nak pakai ex6? takkan nak ex5.. cuba tukar imej lain pulak..

    Terbaik!(0)Booo~(1)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>