Pakatan Rakyat gerakkan kempen 'Turunkan Harga Kereta' - Arena Kereta

Pakatan Rakyat gerakkan kempen ‘Turunkan Harga Kereta’

Rasanya ramai di kalangan kita sebagai rakyat Malaysia yang bersetuju bahawa cadangan penurunan harga kereta merupakan suatu perkara yang baik dan perlu disokong. Mustahil ada yang tidak bersetuju dengan cadangan tersebut, kecuali kepada pihak-pihak yang mendapat keuntungan hasil daripada harga kereta yang tinggi.

Pakatan Rakyat yang dipelopori oleh Parti Keadilan Rakyat (PKR) sejak kelmarin telah dilaporkan oleh portal berita Malaysiakini sedang menjalankan kempen memberi mesej menghapuskan cukai eksais kenderaan kepada pengguna-pengguna jalan raya. Sebanyak 50,000 pelekat (sticker) ‘Turunkan Harga Kereta!’ telah diedarkan di seluruh negara semalam bermula di Lembah Kelang.

Sebuah laman Facebook ‘Turunkan Harga Kereta!’ juga telah dibangunkan dan setakat laporan ini ditulis, sebanyak 5,425 ‘like’ telah diterima. Ini membuktikan majoriti rakyat Malaysia menyokong usaha PKR dan Pakatan Rakyat untuk menurunkan harga kereta jika mereka diberi peluang untuk berbuat demikian tidak lama lagi.

Mungkin penulisan ini sedikit sebanyak ada yang merasakan ianya berbaur ‘politik’, namun saya berpandangan pihak kerajaan yang diterajui oleh Barisan Nasional juga perlu mengambil inisiatif yang sama dalam meringankan beban rakyat yang kini terpaksa membeli kereta pada harga yang tinggi. Harga kereta yang lebih rendah bakal menjadikan paras hutang isi rumah berkurangan dengan ketara.

Saya yakin, sama ada Pakatan Rakyat mahu pun Barisan Nasional, kedua-dua belah pihak mempunyai tanggungjawab sosial untuk meringankan beban rakyat. Sebagai rakyat dan warganegara Malaysia pula, kita semua mempunyai pilihan untuk memilih yang terbaik di antara sekian banyak pilihan yang ada. Apa pun, saya hanya mahu membeli sebuah kereta baru pada harga yang munasabah dan mampu milik, tetapi tetap berkualiti.

Terbaik!(0)Booo~(0)

117 Comments

  1. abuamjad

    August 16, 2012 at 3:26 pm

    tahinah... saya begitu setuju agar harga kereta diturunkan tetapikualiti perlu dijaga dan dikawal.

    Terbaik!(0)Booo~(0)
  2. Harith

    August 16, 2012 at 4:03 pm

    Setuju sgt2x!!! Harga kereta kita jauh lebih mhl negara lain....mmg patut la rakyat kita beli kereta buatan negara lain kerana kereta malaysia mhl sgt....cth preve 70k keats org nak membeli pon pikir beberapa kali...

    Terbaik!(0)Booo~(0)
  3. pemerhati

    August 16, 2012 at 4:12 pm

    simbolik...proton tiara jadi taruhan tak la pkr taruk kat bmw ke....?

    Terbaik!(0)Booo~(0)
    • NADZIM

      August 16, 2012 at 4:20 pm

      tiara adalah salah satu contoh model yang gagal .kualiti dan nilai.

      Terbaik!(0)Booo~(0)
      • MrDDR

        August 26, 2012 at 3:51 pm

        Lebih simbolik jika dilekatkan di kereta Toyota kerana syarikat ini yang betul betul rip off rakyat malaysia

        Terbaik!(0)Booo~(0)
  4. NADZIM

    August 16, 2012 at 4:17 pm

    sangat setuju. untuk pengetahuan semua kereta yang dijual di dalam malaysia dikenakan 2jenis cukai (DUTI EKSAIS & CUKAI JUALAN.) dan tambahan satu lagi duti import bagi kereta import (CKD&CBU). sebagai contoh sebuah myvi. harga yang dibayar oleh pembeli sekarang adalah (harga asal + 75% duti eksais + 10 cukai jualan ). jika kita lihat, apa relevannya kita sebagai pengguna untuk memberi pendapatan kepada negara dalam bentuk cukai sedangkan ianya datang daripada loan.? loan pula dikenakan pada kadar 4% setahun. jika dihitung, harga yang kita perlu bayar untuk ansuran bulanan MYVI RM55,000 adalah seperti berikut:

    1. TANPA CUKAI RM 374
    2. DENGAN CUKAI RM 692

    ini adalah kiraan berdasarkan 4% setahun untuk 9 tahun,

    Terbaik!(0)Booo~(0)
  5. Myvitrd

    August 16, 2012 at 4:30 pm

    setuju harga kereta diturunkan

    Terbaik!(0)Booo~(0)
  6. Meor

    August 16, 2012 at 4:56 pm

    Bole le tukar keta baru kalo PR menang nanti....kita tungguuuuu....

    Terbaik!(0)Booo~(0)
  7. turunkan harga kereta

    August 16, 2012 at 5:24 pm

    sokong 100% usaha yg dilakukan PR.. xtau la klu rakyat malaysia masih tidak setuju ap nk jadi.. turun tetap turun..

    75% bayar duti eksais.. huhhh cow mmg kejam.. hapuskan cukai2 yg tidak perlu.. hapuskan sekali proton..!!!!

    Terbaik!(0)Booo~(0)
    • tdbear

      August 17, 2012 at 2:58 pm

      tentang trn hrga.... aku setuju sesangat. x dapat dinafikan....

      tapi bila suruh hapus proton ... x setuju bro... kadang kita kena pikir sesama manusia jgk... cuba fikir beribu perkerja yang hilang mata pencarian... yg perlu ditukar adakah tapuk pemerintahan supaya berdaya saing.

      Terbaik!(0)Booo~(0)
  8. wira_evo

    August 16, 2012 at 5:56 pm

    Aku secara peribadi memang sokong.lantak la nak kata taksub PR ke, tapi harga kreta kat malaysia ni memang x masuk dek akal. Rkyat terbeban, duit gaji paling kurang suku/separuh je dah habes kat kreta. bayar sampai 9 tahun. kreta pulak paling sedap pakai pun 5 tahun je. masuk tahun ke 6 mesti da banyak meragam dah. tujuan Dr. M kata dulu cukai tinggi coz nak lindung proton. patutnya harga proton 10x ganda lagi murah dari skang la kalo btoi nak jaga proton. saga 2 patotnye dalam 10k je da dapat 2. dah la beli kreta local interest memang kaw2 punye bank letak. same je mcm beli kreta import.

    kalo ade gak yg x setuju aku bg je la korang contoh ni. skang kalo korang pakai saga FLX: harga dalam 40k.tau x tu sebenarnya harga untuk sebijik HONDA JAZZ & VOLKSWAGEN GOLF pada pasaran luar. Kalo yg dah beli Preve CFE kate bangga sangat harga berpatutan, fikir2 balik la. tu sebenarnya harga sebijik TOYOTA CAMRY & HONDA ACCORD je sebenarnya.

    So pk la balik kawan2. kita skang bayar sesuatu yg x bebrbaloi pada nilainya dengan harga yg x masuk dek akal dan menyusahkan rakyat marhain semua

    Terbaik!(0)Booo~(0)
    • brazbuz

      August 17, 2012 at 12:20 am

      jgn lupe hrga saga flx tanpa cukai dlm 25k je dn harga preve tnpa cukai dlm 50k...

      Terbaik!(0)Booo~(0)
  9. Syazwan

    August 16, 2012 at 6:10 pm

    Nak kena cukai boleh, tapi masalahnya cukai kat Malaysia ni melampau!!

    Terbaik!(0)Booo~(0)
  10. Dani Proton

    August 16, 2012 at 6:58 pm

    Saya tak setuju harga kereta diturunkan, malah saya amat menyokong kalau harga kereta baru dinaikkan lagi, kalau boleh biar sampai tahap macam kat Singapura. Walaupun harga kereta sekarang sudah tinggi, tapi rakyat Malaysia tetap membeli kereta sampai tak cukup jalanraya. Yang gaji bawah RM1000 pun berlumba-lumba nak menyesakkan jalanraya, walaupun pada hakikatnya mereka sebenarnya tak mampu nak pakai kereta. Hasilnya, nak jalan sejauh 40km pun dah ambik masa satu jam setengah pasal terlalu banyak kereta di jalanraya. Esok, kalau harga kereta diturunkan lagi, amah Indon yang gaji RM500 pun nanti boleh beli kereta. Bertambah sesak le jalanraya kat KL nanti, hahah!

    Terbaik!(0)Booo~(0)
    • Syihab

      August 16, 2012 at 7:17 pm

      takpe.. biar ko sorang bayar cukai.. hahhaha
      sekarang ni sape nak beli sampai 3 buah kereta satu famili? sorang je reti memandu, takkan sampai 5 buji kereta satu rumah... kereta murah, baguslah.. ramai yg terbeban sebab nak bayar kereta... tu belum rumah lagi, tol lagi, isi rumah, minyak petrol, anak2... ko pikir ko kaya lantak la orang lain terseksa... kalo kat kl tu, aku sarankan agar kerajaan upgrade habis-habisan perkhidmatan awam... kemudian buat langkah agar kereta tak banyak masuk bandar, biar kenderaan pengangkutan awam sahaja beroperasi.... macam di russia, monorel setiap dua minit ada, lepas tu lagi laju,... sistem bas satu tiket satu hari... boleh bayar guna touch n o.. kat malaysia ada, cuma tak meluas... lepastu di luar negara, mereka guna parking bertingkat...

      sesak ea? satu keluarga sekali keluar 8 biji kereta ea? cakap pakai akal skit....
      orang lain pun tak nak sesak.. jadi diorang taw la macam mana nak kurangkan sesaknya... sistem jalan raya kena ubah, kurangkan traffic light secara efisien... baru la tak sesak... ni bukannya bila kereta murah, semua nak beli kereta, tapi kurangkan beban secara ketara... satu kereta paling baik guna 5 tahun je...

      Terbaik!(0)Booo~(0)
    • saya-berfikir

      August 17, 2012 at 7:42 am

      kalu x nak bagi sesak jalan raya haramkan jual kereta, jual moto je....idea x boleh pakai...kuno betul pemikiran..negara2 maju pun hrga kereta murah...naikkan harga kereta bukan cara utk kurangkan kesesakn jln raya tp perbetulkn jalinan jln raya dn sistem pengangkutan awam dll...mcm kt negara maju tu...kata nk jd negara maju...bila lg nk buat?

      Terbaik!(0)Booo~(0)
    • w211

      August 21, 2012 at 11:49 am

      Setuju... ukur baju di badan sendiri... keperluan atau kemahuan...... peace no war....

      Terbaik!(0)Booo~(0)
    • Hafiez

      August 26, 2012 at 10:05 am

      Ishh... nampak sangat penting diri tu. Biar la orang kurang mampu pun dapat merasa kesenangan jgk. jgn kerana kita tu dah kaya raya sampai lupa diri orang-orang kurang mampu ni.

      Tak patut... tak patut..

      Terbaik!(0)Booo~(0)
    • pojok

      August 27, 2012 at 2:28 am

      tidak bermakna turunkan harga kete nak suruh rakyat membazir,tuan..turunkan rege kete,kita dapat kete yg lebih baik dari segi quality,safety dan features..patutkah rakyat membayar harga sebuah kete viva sehingga 40k,dgn safety rating entah berapa bintang kalau gi test euroncap atau jncap,fikir biar rasional sikit..atau tuan ni tokey A.P?hehehe

      Terbaik!(0)Booo~(0)
    • Kereta Mania

      September 5, 2012 at 5:01 pm

      Kereta sekarang adalah keperluan, bukan untuk berlagak..
      Tau la kau kaya, sampai suruh naikkan harga lagi...
      tapi biarlah orang gaji bawah RM1000 pun ada kereta....
      Turun harga, ramai yg senang...tolong orang kurangkan hutang kan besar pahalanya...

      Terbaik!(0)Booo~(0)
  11. abcde

    August 16, 2012 at 8:33 pm

    btOL 2...aku stuju sgt2...! ;)

    Terbaik!(0)Booo~(0)
  12. Qal

    August 17, 2012 at 3:18 am

    Turun mmg patut.. tpi hapuskan x payah lah.. dgn harga skrg nie pun BNYK yg pakai keta MAHAL2.. Nnt x leyh lah yg dah beli keta mahal2 tu nk berlagak?? hahaha, rasanya pak najib mgkn akan turunkn kot... :) tpi sesiapa pun boleh ckp nk turun kan.. tpi buatnye ntah lah :(

    Terbaik!(0)Booo~(0)
  13. anak_berudu

    August 17, 2012 at 3:46 am

    setuju sangat-sangat harga kereta diturunkn- klau nk kena cukai pun biarlah berpatutan serta tak terlalu membebankan pembeli. Aku yang tinggal kt duty free zone (langkawi ) ni pun terasa dek kerana cukai kenderaan yg terlalu tinggi. Compare kereta proton inspira dan mitsubishi lancer- Inspira lebih mahal daripada lancer. tu pasai ramai beli kereta import.( langkawi & labuan )

    Terbaik!(0)Booo~(0)
    • Syazwan

      August 17, 2012 at 3:59 am

      tapi harga rumah sana 4 kali lebih mahal... =)

      Terbaik!(0)Booo~(0)
    • MrDDR

      August 26, 2012 at 3:30 pm

      Ramai beli kereta import di langkawi bila cukai import 75% untuk kereta import dimansuhkan tetapi duti eksais 75% untuk kereta tempatan tidak dimansuhkan. Kereta proton dan perodua di Langkawi sebenarnya dikenakan cukai seperti kereta di tanah besar cuma cukai jualan 10% saja dimansuhkan. Jadi tidak hairan jika inspira lebih mahal dari lancer kerana lancer 0% tax tapi inspira dikenakan 75% tax. Cuba lihat 7-8 tahun terdahulu dimana semua kereta tax free di Langkawi. BAnyak kereta proton seperti Wira dan Perodua dijual.

      Terbaik!(0)Booo~(0)
  14. saya-berfikir

    August 17, 2012 at 7:23 am

    saya setuju sangat2...harga diturunkan...lebihan wang dari bayar ansuran kereta tu kita boleh belanjakn utk keperluan2 yg lain..ini akn menjana pertumbuhan ekonomi dn kerajaan akn dpt hasil juga dlm bentuk cukai yg lain dari duit lebihan yg kita belanjakan itu...

    Terbaik!(0)Booo~(0)
  15. Lalat

    August 17, 2012 at 8:20 am

    Kalau kerajaan heboh sgt nak support kereta tempatan, bg lah harga rendah / turunkan cukai manakala kereta luar dikenakan cukai sedikit tinggi supaya ada perbezaan. Ini adalah basic solution.

    Kalau nak advance lg bg kpd pakar2 ekonomi.. buat ape byr gaji tinggi2 nak settle pun susah..

    Terbaik!(0)Booo~(0)
  16. ahmad

    August 17, 2012 at 11:18 am

    Sy setuju sangat2 harga diturunkan. bila harga kereta jadi lebih murah, bleh la kita pakai kereta yg mahal sket (beban hutang tetap sama sbb beli keta mahal tp kualiti sket ar..kot) ade lebihan duit tu bleh kita beli henpon baru setiap 2,3 bulan or gajet2 mcm galaxy tab, ipad dll.
    Cukai mmg patut di mansuhkan. kalo bleh setiap semua org wajib hidup tanpa cukai. kita tinggal di bumi allah. allah bagi free kenapa nak bayar cukai plak..nnt duit tu pegi kat kroni2. so no cukai, no tol, free gas, air bersih, dan gaji bulanan min 4000 utk setiap rakyat msia (bleh la ak jadi kerani pasni..watpe nk keje penat2).
    Oleh sebab subsidi dah up n harga minyak kita lebih murah, ak yakin taukeh2 minyak especially petronas dan lain2 akan dapat meningkatkan taraf hidup diorang dengan menjual minyak ke filipin indon thailand n singapura yg menjadi pelanggan tetap diorang.

    Terbaik!(0)Booo~(0)
  17. Dani Proton

    August 17, 2012 at 2:50 pm

    Selagi rakyat Malaysia sanggup bayar harga kereta yang tak masuk akal, selagi tu kerajaan perlu naikkan lagi cukai. Cukai ke atas kereta ni sama macam cukai ke atas rokok dan alkohol, cukai ke atas benda-benda yang tak perlu. Lagi tinggi lagi bagus. Duit cukai tu pastu boleh salurkan untuk bayar yuran sekolah, salurkan ke PTPTN, salurkan ke Majlis Perbandaran dan Kementerian Kesihatan memandangkan rakyat Malaysia amat liat nak bayar yuran sekolah, PTPTN, cukai pintu dan rawatan kesihatan. Sekarang ni pun, dah terlalu banyak kereta kat atas jalan. Highway pun dah sesak. Sekarang ni pun, yang gaji tak sampai RM1500, sibuk nak pakai kereta. Baru habis dapat ijazah, kerja pun belum dapat, dah masuk showroom kereta nak apply 100% loan untuk 9 tahun. Kalau dah harga kereta tu tinggi (pasal cukai atau sebab-sebab lain), paham-paham sendirilah yang anda tak digalakkan pakai kereta dan sebenarnya anda tak mampu pun. Masalahnya bukan harga kereta tinggi, tapi masalah rakyat Malaysia tak reti ukur baju di badan sendiri. Beli loan 100%, tapi lepas 3 bulan, bayar bulanan pun sangkut. Lepas 1 tahun, takde duit nak perbaharu insuran.

    Kos penggunaan kereta bukan sahaja pada kos pembelian, tapi termasuk kos penggunaan minyak, kos penggunaan tayar, kos penyelenggaraan, kos parkir, kos tol, kos saman, kos cukai jalan, kos insuran, kos kalau eksiden dan macam-macam kos lagi. Masalahnya, rakyat Malaysia tak reti nak mengira. Kalau dah tak mampu pakai kereta tu, toksah la berangan. Menyusahkan orang je.

    Sebenarnya takde siapa yang acukan pistol kat kepala, suruh pakai kereta. Rakyat Malaysia aje yang ketagih nak beli kereta seolah-olah akan mati kalau tak pakai kereta.

    Kerajaan perlu naikkan lagi cukai kerata, kalau boleh biar harga Perodua MyVi cecah RM100,000. Saya jamin, pada harga RM100,000, ramai orang Malaysia (terutamanya Melayu) yang masih berduyun-duyun beratur di showroom Perodua, nak apply loan 25 tahun pulak, hahah!

    Terbaik!(0)Booo~(0)
    • awis

      August 17, 2012 at 4:02 pm

      ckp jgn guna kepala lutut bro..menyampah aku baca komen kau

      Terbaik!(0)Booo~(0)
    • ady

      August 17, 2012 at 10:12 pm

      Kau nie bongkaklah..... Kalu kau pun rasa nak pakai kereta. Apa kau fikir org lain xda perasaan nak pakai kereta jgk...... Xpa tuhan itu Maha Adil. Dia yang Memberi Nikmat. Dia juga yang Menarik balik Nikmat itu. Amin.....

      Terbaik!(0)Booo~(0)
      • Hafiez

        August 26, 2012 at 10:13 am

        Amin... Allah Maha Adil... Berikanlah kesedaran pada umat2 Nya yang angkuh dan sombong.

        Terbaik!(0)Booo~(0)
    • Dani Perodua

      August 18, 2012 at 12:33 am

      cakap tak pakai otak...

      Terbaik!(0)Booo~(0)
    • Dani Perodua

      August 18, 2012 at 12:40 am

      Pemikiran macam pemimpin umngok tak habis nak menyusahkan rakyat.
      Takde siapa yang acukan pistol kat kepala ko, suruh sokong.. duduk diam suda..

      Terbaik!(0)Booo~(0)
      • Qal

        August 18, 2012 at 3:02 am

        apa kena mengena dgn politik plak yg dia ckp nie.. dia tgh HIGH nie.. overdose, tu yg camtuh

        Terbaik!(0)Booo~(0)
    • Kaponek

      August 18, 2012 at 11:24 am

      Woi Dani Proton...ko ni memang bongok taraf anjing la...macam la ko tu bagus sangat dapat pakai keta mahal..dah dapat pakai keta mahal, ko dok kutuk orang lain pulak yg pakai keta murah & buruk...suruh naikkan cukai lagi tinggi bior orang laint ak mampu pakai keta import macam engko..memang sial la engko ni...engko ni mesti barua UMNO ni..Confirm engko ni barua UMNO!!!! Babi betul!!!! Aku doakan engko eksiden mampus kat jalanraya..kalau kot ak mampus, anak bini ko yg mampus, tu pun kalau ko dah kawin la..kalau ko ni tak kawin lagi, engko la yg mampus....aku doakan engko eksiden dan terus mampus di jalan raya..Amin Ya Allah, Amin Ya rahman Amin Ya Rabbal Alaminn...

      Terbaik!(0)Booo~(0)
      • w211

        August 21, 2012 at 12:15 pm

        Doa dari syaitan

        Terbaik!(0)Booo~(0)
      • tak perlu tau

        September 7, 2012 at 3:02 am

        celaka kau kaponek kau ni yahudi ke nak doa2 kan orang supaya dapat bala?

        Terbaik!(0)Booo~(0)
        • tak perlu tau

          September 7, 2012 at 3:04 am

          yang dani proton ni pun satu cakap macam tak nak bagi rakyat malaysia beli kereta sendiri. dengki ke apa?

          Terbaik!(0)Booo~(0)
    • Dani Proton Bodoh

      August 20, 2012 at 11:12 pm

      hang ni bodoh ka apa dani proton..hang ingat org nk pakai kereta saja2 mcm hang ka..org pkai kereta ada byk sebab la bodo..time emergency,time nk travel jauh,lau adik bradik mak bapak hang mampus nk bwk p spital,time nk p hantaq hang masuk U jauh2,byk lg laa...x semestinya nk pkai kereta hari2..lau nk kata ukur baju kat badan sndiri,hang ingat org2 susah kebanyakannya pakai bmw ngn merc ka..?dlm duk pakai kancil pn mahal nk mampus..sbb apa..?sbb tang cukai tu la..cukai yg hang duk galak sgt suruh penaik tuu..aku cadangkan supaya pasni mana2 kerajaan yg naik,tolong pekena sat apa2 cukai kat mamat sekoq bodo sombong x sedaq diri ni..x kira apa cukai sekalipun..suka sgt nk kena cukai kan..?

      Terbaik!(0)Booo~(0)
    • khai

      August 21, 2012 at 10:19 am

      berat dani proton tu...kalo ade kat depan rmai orang cakap gtu...aku rasa lama doh kene katok di orang cakap lagu tu...fasal harga kereta tu...wajib turun...fasal sesak jalan raya ke ape ke...tu fkr kemudian..yang penting trun..cukai boleh dikenakan tapi kene ckt je la..macam orang berniaga msty nak untung tapi untung msty la x melampau jual barang mahal.peniaga dapat untung..pembeli pun puas hati beli barang.lagi pun ni bukan duk membela kereta je..byk lagi duit nak bayo bende lain

      Terbaik!(0)Booo~(0)
      • pojok

        August 27, 2012 at 2:44 am

        umpamanya,rakyat malaysia x yah kawen lah,nanti kawen ada anak makin sesak lah rakyat malaysia nk buat rumah..

        Terbaik!(0)Booo~(0)
        • tak perlu tau

          September 7, 2012 at 3:07 am

          haih dani proton ni kenapa dia ni kolot sangat otak dia negara lain boleh jual murah kereta takkan sini nak bagi dua kali ganda harga kereta. macam mana la rakyat malaysia nak kaya raya ni

          Terbaik!(0)Booo~(0)
    • awie

      August 23, 2012 at 3:04 am

      kalau aku kate ko bodoh, ko marah plak...tp mmg komen ko ni bodoh...kereta skrg ni keperluan...nk begerak ke mane2 tu perlukan kenderaan..nak g keje,amek anak balek sekolah,g pasar..sume tu perlukan kereta..jgnlah jd sombong sgt...kalau ko mampu,syukur pd tuhan, bg yg tak mampu ni,doa2kan lah mereka murah rezeki..ini tidak,dengki memanjang..tipikal melayu...

      Terbaik!(0)Booo~(0)
    • pojok

      August 27, 2012 at 1:23 am

      kecek bodo2 gak keno ko demo...hahaha

      Terbaik!(0)Booo~(0)
    • pojok

      August 27, 2012 at 2:37 am

      kereta bukan rokok atau arak tuan..kereta adalah keperluan..jangan tunjuk sgt CERDIK kita tu..dani proton

      Terbaik!(0)Booo~(0)
    • baha07

      August 27, 2012 at 2:21 pm

      ckp jgn pkai kepala lutut bro..kete skrang dh jd keprluan bkn utk bermewah2..klu sdh berkeluarga dan mempunyai 3 org anak mcm mne nk bwk guna moto.lg pun cuaca dimalaysia xmcm cuaca dinegera eropah tu.pakai moto p keje relaks je sbb xpanas,suhu dlm 20 darjah celcius je..dimalaysia klu hujan panas terik kesianla kt anak2 kena hadapi keadaan mcm tu.sy mmg sokong penuh cdgn menurun harga bukannya sbb sy ni penyokong parti pembangkang. apa salahnya cdgn yg baik dapt memberi manfaat kepada rakyat kita sokong utk kebaikan utk semua.

      Terbaik!(0)Booo~(0)
      • brodaox

        February 19, 2013 at 9:17 am

        setuju...

        Terbaik!(0)Booo~(0)
    • joe jambol

      November 25, 2012 at 7:19 pm

      Brilliant idea bro.....bajingan2 kat bawah ni sure taksetuju punyer....ari sabtu ko try p jalan tar tak pon guna mrr2 ke ampang jalan macam ce***a.....keta berduyun2 smpai sesak jalan.....itu belom harga keta turun,kalo pr naik aku rase jalan smpai padat dengan keta....dan mungkin dia (PR) ambik mase 2 hari jer mengubah sistem traffik kat malaysia ni.....otak orang malaysia pantang dengar turun harga....

      Terbaik!(0)Booo~(0)
    • Al qassam

      November 26, 2012 at 12:18 am

      Lu gila ke ape erkk?

      Terbaik!(0)Booo~(0)
    • brodaox

      February 19, 2013 at 9:16 am

      pikir pakai otak bro,jgn jadi bodoh sgt.. aku rase kalo ko jadi PM,meranalah rakyat ...

      Terbaik!(0)Booo~(0)
  18. Syamsul Arif89

    August 18, 2012 at 6:50 am

    aku sokong harga kereta turun....dh lama sgt rkyt malaysia ni menanggung cukai kereta yg blh dianggap gila bg kebanyakan org...pasal proton masih nk harapkan pelindungan spt anak kcik...padahal dh hmpir 30tahun dlm industri duk mcm 2 jgk...contohi la hyundai dgn kia....sebaya proton tp mula mengorak pasaran automotif dgn cemerlang....

    Terbaik!(0)Booo~(0)
  19. biglama

    August 18, 2012 at 10:42 pm

    Nak turunkan kereta perlu ada mekanisme tertentu. Kita tak boleh turun secara mendadak semalaman. Cuba fikir kereta yang kita pakai sekarang valuenya akan jatuh teruk. Ini pasti sebab2nd car takkan maintain sedangkan harga kereta baru lebih rendah. kita nak trade in pun tak dapat.
    katakan nilai proton exora saya sekarang 50k. tiba2 diumumkan harga kereta baru turun. jadi exora saya harganya jadi 15k. saya hutang lagi 55k. masakla saya nak trade in. jadi penurunan pun mestilah dilakukan dengan beransur-ansur. Lainlah korang semua dah abih bayar, tapi kebanyakkan dari kita ni memang masih ada hutang dengan bank.
    Saya sokong harga diturunkan tapi hendaklah berstruktur dan beransur2.

    Terbaik!(0)Booo~(0)
    • brodaox

      February 19, 2013 at 9:22 am

      Bro,bende ni dh bincang lame dh,aku rase ko ketinggalan.. PKR dh selesaikan hal ni ngan yg terlibat(pengedar,penjual dan bank),sbb tu PR brani berjanji ngan rakyat.. ko google je sure jumpe nnti..

      Terbaik!(0)Booo~(0)
  20. epul si lesen P

    August 19, 2012 at 9:50 pm

    lepas pilihan raya baru nak beli kete....nk tunggu jadi x plan pakatan rakyat kalau dog dapat pegang tampuk pemeritahan .....sokong harga kereta turun....

    Terbaik!(0)Booo~(0)
    • Jazz

      August 20, 2012 at 10:41 pm

      ya same me too...wait for the end of pilihan raya den see the car prices will drop or nt den will decide whether wn buy new car or nt.. :D BN SCAMMER BOOOO !!! :)

      Terbaik!(0)Booo~(0)
    • tak perlu tau

      September 7, 2012 at 3:11 am

      ala tipu jer pakatan tu. ni semua janji manis pembangkang. takde satu sumbangan pun pada rakyat dari dulu sampai sekarang. kalau ada sila nyatakan 10 sumbangan diorang. aku cuma mintak 10 jer tak lebih.

      Terbaik!(0)Booo~(0)
      • anghu

        November 25, 2012 at 7:42 am

        ayat orang taksub melampau.bagi die 'kera'jaan BN je paling bagus.hasil didikan 55 tahun, xpun hasil didikan TV3suku dengan utusan meloya.10 sumbangan?x perlu,tp sumbangan paling penting mendedahkan salah laku kerajaan dlm pengurusan harta negara.kalo xde pembangkang jgn harap rakyat nak tau.oh ye jgn lupe sbb ade pembangkang yg kuat kite dpat BRIM haha

        Terbaik!(0)Booo~(0)
        • fauzan

          February 19, 2013 at 1:32 pm

          Mmm... kalau camtu pembangkang terus jadi pembangkang yg baik ler, supaya kerajaan sekarang mana yg tak betul dpt usahakan sesuatu yg betul kalau difikirkan usul pembangkang itu betul dan memberi manfaat kpd rakyat:) ..
          Sorry off topik :) Budi bahasa amalan mulia...

          p/s : Kadang2 terfikir sapa plak yg sebenarnya taksub melampau. Apa2 pun biar majoriti rakyat yg bijak, menilai dan menentukan yg terbaik utk negaranya:)

          cheers!

          Terbaik!(0)Booo~(0)
  21. tukang paip berlesen

    August 20, 2012 at 2:19 am

    diantara kereta buatan melayu produa alza paling pekak auto ngan peroton persona auto paling toge yg mana yg terbaik?
    tolong komen penuh ngan sopan santun........

    bini aku tengah terketaq nak beli keta ni..................

    Terbaik!(0)Booo~(0)
    • Kaponek

      August 20, 2012 at 8:34 pm

      Dua-dua tak bagus macam cibai..kalau bini engko beli jugak dua jenama kereta ni, bermakna bini engko memang bodoh + cibai = kapir.

      Terbaik!(0)Booo~(0)
      • tukang paip berlesen

        August 20, 2012 at 11:31 pm

        tak jadi beli.................tq bro.

        tak mau bini aku jadi kapir.

        Terbaik!(0)Booo~(0)
        • tak perlu tau

          September 7, 2012 at 3:18 am

          wow kaponek berani menjatuhkan hukum. bagus apa2 pun dia ni memang cibai. bajet boleh hidup abadi suka hati nak kutuk orang

          Terbaik!(0)Booo~(0)
      • speed

        February 19, 2013 at 3:50 pm

        cakap la elok-elok kalau xnak bagi org lain beli pun..

        Terbaik!(0)Booo~(0)
    • w211

      August 21, 2012 at 12:10 pm

      Lu dengan bini lu sama biol tahap cipan... ha.. ha.. ha.. badigol

      Terbaik!(0)Booo~(0)
  22. zack

    August 20, 2012 at 10:04 am

    Pakatan Rosak nak turunkan harga kereta ?
    Janji nak bagi air subsidi pun takboleh , janji dgn air lior boleh le.
    Dgn org bodoh (ahli PKR/PAS) boleh la percaya. paling kuat akan membantah sudah tentu DAP. habisle terkelu PKR/PAS sebabnya penjual keretaterpakai semuanya bangsa CINA .

    Terbaik!(0)Booo~(0)
    • kopisusu

      August 20, 2012 at 10:50 pm

      La.. Ade jugak sibodoh yang komen pasal politik.. Aku dok selangor air pree jer.. cakap berdegar2.. Kalau harga keta murah kor suke gak.. Perangai macam pemimpin umno.. Selangor bangkrap kalau bg air percuma.. La ni noh omar pun cakap BN bleh bagi air percuma.. PR nak turunkan harga kereta ada la mekanisma dia..

      Terbaik!(0)Booo~(0)
    • w211

      August 21, 2012 at 12:07 pm

      Yes... betul tu... gua pakai merz rilex jer.... nak pakai kereta mahal rajinlah cari duit... jangan salahkan kerajaan....

      Terbaik!(0)Booo~(0)
      • pojok

        August 27, 2012 at 1:41 am

        dah rajin cari duit tapi toyota wish gua beli recond kat a.p baru rege 17k,tp jual 100+k...cuba lu tekan mesin kira,berapa beza??cam lahanat gov.sembelih rakyat..apapon gua sokong cukai eksais dihapuskan...

        Terbaik!(0)Booo~(0)
      • anghu

        November 25, 2012 at 7:46 am

        ye btol nak beli kereta kene rajin carik duit macam ak belajor pandai masuk universiti bagai keje ok tp beli viva kene hutang sembilan tahun jugak.ooh malaysia

        Terbaik!(0)Booo~(0)
    • brodaox

      February 19, 2013 at 9:29 am

      selangor air freee,tol dh tutup,batu 3 n sg rasau.. lam tv3suku cakap selangor xde air,dorang tak cakap air free.. ko zack dh jadi hamba penjilat rambut rosmah,,sbb tu bebal dulu kin selamanya

      Terbaik!(0)Booo~(0)
      • fauzan

        February 19, 2013 at 1:34 pm

        Mmm... kata2 anda adalah cerminan peribadi...

        cheers!

        Terbaik!(0)Booo~(0)
  23. Loong

    August 20, 2012 at 10:34 pm

    fk off la sohai...tiu ni ma ka seng...cibai lu... :)

    Terbaik!(0)Booo~(0)
  24. hapussemuacukai

    August 21, 2012 at 10:02 am

    Kita buang kakitgn awam sbyk 700000org konpem semua bleh turun ma....buang cikgu 85000 org...buang semua org gomen semua bleh preeeere..
    Sembang kencang apa pun tarak..
    Sonang je...tk yah kecoh2
    nak kencingkn budak senang la...baik baik hapuskan cukai yg berlmbak2 kerajaan negeri pkr pr mesti hapuskn dulu cukai pintu...duit parking kereta..cukai tanah...cukai pendptan...cukai bla...baru sembang pasai turunkn rege keta...taktik lama...pas turun rege keta semua naik...kencing2 cukai tu naik semua naik kencing...org cgpa rendah n spm bleh le tipu.

    Terbaik!(0)Booo~(0)
    • arie

      August 21, 2012 at 10:32 am

      sewaktu pas memerintah terengganu selama 4 tahun tahun 1999-2003..tol dan cukai pntu dihapuskan..pembelian komputer motor dan kereta tiada interest bagi kakitangan kerajaan..hiburan dikurangkan...pastu bn berkuasa kembali,cukai pntu di adakan semula..yg lain dikekalkan...hiburan di masukkan semula byk..hancur hancur...nak bagitau walau royalti minyak dirampas dan tidak diberi tapi pas kotakan janji hapuskan tol dan lain2 walau sumber pendapatan dah hilang..janji ditepati..yang penting untuk rakyat..insyaallah kalo menang..PR akan kotakan janji2 seperti trunkan harga kereta dan lain2

      Terbaik!(0)Booo~(0)
      • w211

        August 21, 2012 at 12:02 pm

        Pas terer cari cipap baru jer bro... tak caya lu tanya ostat-ostat lu... bab lain hancuz bro... kalau
        citer bab cipap diorang memang suker....

        Terbaik!(0)Booo~(0)
        • xdomakno

          August 24, 2012 at 8:36 am

          apa ni bro w211, lu dari awal dok mencarut x abis...sama je mcm najib yg haram jadah tu...rakyat dia sendiri dia boleh sebut haram jadah..pemimpin apa mcm tu...dia ajar lu ke bro...gua ingat dia dah kena sawan sbb tu x bubar2 lagi parlimen...lu jgn kena sawan mcm dia ye bro w211..ok maaf zahir batin

          Terbaik!(0)Booo~(0)
  25. Dani Proton

    August 21, 2012 at 8:44 pm

    Dah tak reti nak berbahas, nak mancarut pulak. Saya tarik balik saranan saya saya agar kerajaan naikkan cukai sampai MyVi berharga RM100,000. Saya cadangkan supaya cukai dinaikkan sampai MyVi berharga RM200,000 pulak. Ini kerana pada harga RM200,000, orang ramai masih akan berpusu-pusu nak beli MyVi dengan tempoh pinjaman selama 50 tahun, 25 tahun bapak bayar, lagi 25 tahun anak pulak bayar, hahahh.

    Terbaik!(0)Booo~(0)
    • pojok

      August 27, 2012 at 2:48 am

      lu punya komen memang garade A lah bro,,cam sampah..ekekeke..

      Terbaik!(0)Booo~(0)
  26. Hamba Allah

    August 22, 2012 at 12:24 am

    Dani proton:x elok mcm tu..mcm mana pun, 1 kluarga kene gak ade kete..sbbnya?family kat kg sakit nak blk emergency mcm mana?anak sakit nak anta klinik/spital mcm mana?naik motor?ok.blh..klu hujan?kereta ni dah jadi satu keperluan..pk2 lah skt..jgn sbb awk kaya,awk mgarut bkn2 cni..gaji 3000 pon klu dk kl/slngor still sakit..duit bln2 nak byar keta,ptptn masa ngaji ijazah dulu..sewa rmh,bg kat mak di kg,byr bil astro,api,air,internet,ade anak nak beli pampers,susu..bla2..maintenance kete lagi..ingat org teraniaya ni doa die mustajab..nak naik cukai boleh,tp biarlah berpada2..semoga Allah mengampuni dosa kita semua..AMIN..

    Terbaik!(0)Booo~(0)
    • Dani Proton

      August 22, 2012 at 7:49 am

      Kalau tak mampu pakai pampers, pakai la lampin. Dah tau duit tak cukup, apasal sibuk nak langgan Astro? Astro pun keperluan jugak ke? Kalo dah cukup-cukup makan aje, buat apa aniaya diri sendiri nak langgan Streamyx? Tak paham-paham jugak?

      Cukai kereta tu tinggi sebab rakyat Malaysia sanggup bayar. Kalau betul-betul nak turunkan harga kereta, rakyat Malaysia hanya perlu boikot beli kereta baru selama setahun. Tak lama , setahun aje. Lepas setahun, konfirm harga kereta akan turun mendadak. Tapi, boleh ke rakyat Malaysia tahan tak beli kereta baru untuk tempoh setahun? Tak boleh, pasal rakyat Malaysia KETAGIH nak pakai kereta baru tiap-tiap tahun. BIAR PAPA, ASAL BERGAYA, hahhahh!

      Terbaik!(0)Booo~(0)
      • Hafiez

        August 26, 2012 at 11:02 am

        Bukan semua orang macam tu, tiap2 tahun mau tukar kereta. Mungkin yang ada itu seperti anda je.

        Setidak-tidaknya, biarlah pengguna yang mengguna kerata lama dapat tukar yang baru dan dapat mengguna kenderaan yang selamat dan bukanya besi berkarat yang berada dijalan raya bagi tujuan balik kampung, hantar anak bini atau apa2 tujuan yang baik dan bukan dengan niat menunjuk2 dengan sombong seperti kata2 yang telah anda keluarkan.

        Setidak-tidaknya anda tak merunguk dari dalam kereta besar yang anda naiki dengan jenama yang gah dan dengan sombong serta angkuhnya naikkan lampu tinggi, siap hon panjang lagi pada kereta didepan yang dah buruk dan perlahan je jalannya. Mungkin dia mau hantar anaknya yang sakit ke Hospital, mungkin mahu ke tempat kerja mencari rezeki halal dan dia juga mahu pulang ke kampung untuk berjumpa ibu bapa. Tapi kampungnya tiada LRT mahu pun Bas Mahu pun Teksi Mahu pun MAS atau sebarang pegangkutan awam kerana agak jauh dari pekan dan bandar. Atau pun mahu jemput anaknya dari hentian bas yang pulang beraya.

        Moral : Orang lain pun nak juga merasa kemudahan yang boleh di kongsi 1Malaysia.

        Terbaik!(0)Booo~(0)
  27. Pemikir

    August 22, 2012 at 3:02 am

    Sebuah laman Facebook ‘Turunkan Harga Kereta!’ juga telah dibangunkan dan setakat laporan ini ditulis, sebanyak 5,425 ‘like’ telah diterima. Ini membuktikan majoriti rakyat Malaysia menyokong usaha PKR dan Pakatan Rakyat untuk menurunkan harga kereta jika mereka diberi peluang untuk berbuat demikian tidak lama lagi.

    ---

    Ni bukan menunjukkan MAJORITI RAKYAT MALAYSIA SOKONG. Jumlah terkini 8,192 yang LIKE. Rakyat Malaysia berjumlah lebih kurang 27 juta tuan.

    Lagi satu, baik tuan patut buat usul kerajaan perbaiki sistem pengangkutan awam kita yang cekik darah itu lebih baik. Dah lagi banyak kenderaan kat atas jalan pun sebab masing-masing mampu milik dan yang kaya lagi banyak dapat beli kereta. Kesannya jalan bertambah sesak. Kemalangan bertambah banyak.

    Fikir-fikirkan.

    Terbaik!(0)Booo~(0)
    • xdomakno

      August 24, 2012 at 8:41 am

      Ni bukan menunjukkan MAJORITI RAKYAT MALAYSIA SOKONG. Jumlah terkini 8,192 yang LIKE. Rakyat Malaysia berjumlah lebih kurang 27 juta tuan
      ......maknanye 27 juta rakyat malaysia bukak laman facebook tu ke bro, lu tak boleh menilai mcm tu...cukup sekadar nilai berapa yg LIKE berapa yg DISLIKE

      Terbaik!(0)Booo~(0)
    • Kereta Mania

      September 5, 2012 at 5:08 pm

      Hahaha..kalau macam tu cuba tengok berapa org 'like' facebook Najib razak.. Rakyat Malaysia kan 27 juta...so majoriti? hahahahaha..... Cakap pakai lutut...

      Terbaik!(0)Booo~(0)
  28. fuel cell phone

    August 24, 2012 at 10:31 am

    Saya sgt bersetuju dgn cadangan menurunkan harga kereta lebih-lebih lagi kereta buatan tempatan.

    Sebagai contoh, bagi yang berpendapatan bersih RM 1000 sebulan (belum kira 2.2 juta rakyat yang bergaji kasar/pokok bawah RM 1000, sumber http://www.bharian.com.my/articles/2_2jutapekerjabergajirendah/Article/):
    Viva 660 BX (RM 25312.15, manual, xder radio)
    = RM 277.37 sebulan (pinjaman 90%, bunga 3.5%, 9 tahun)
    = 28% daripada pendapatan bersih

    Andaikan cukai eksais dikurangkan drpd 75% ke 45% + 10% cukai jualan:
    Viva 660 BX (RM 21207.48, manual, xder radio)
    = RM 232.40 sebulan (pinjaman 90%, bunga 3.5%, 9 tahun)
    = 23% daripada pendapatan bersih

    Andaikan cukai eksais dikurangkan drpd 75% ke 15% + 10% cukai jualan:
    Viva 660 BX (RM 17102.81, manual, xder radio)
    = RM 187.41 sebulan (pinjaman 90%, bunga 3.5%, 9 tahun)
    = 19% daripada pendapatan bersih

    Mereka yang tergolong dalam kategori di atas membeli kereta sudah pasti sbg satu keperluan (menghantar anak-anak ke sklh, pulang ke kpg), jauh sekali utk bermewah2. Sekurang2nya pengurangan cukai eksais dapat mengurangkan beban isi hutang bulanan, yg boleh digunakan untuk keperluan lain, menanmbahbaik kualiti hidup mahupun menyimpan sedikit untuk waktu2 kecemasan.

    Bagi yang berfikir harga kereta murah hanya menambah kesesakan, ingatlah x semua rakyat malaysia duduk di bandar2 besar sprt KL, Penang, JB. Sekurang2nya di KL ada pelbagai kemudahan pengangkutan awam sbg pilihan, itupun masih belum efisen dan menyeluruh, menyebabkan ramai yang terpaksa beli/guna kenderaan persendirian.

    Selain pengurangan cukai untuk kereta jenis ekonomi/tempatan, harap kurangkan sedikit (cth: cukai eksais 80% kpd 30% + cukai jualan + duti impot) bagi kereta jenis impot sederhana (kurang daripada 2000 cc). Sekurang2nya golongan pertengahan akan mampu memiliki kereta yang lebih berkualiti, secara tidak langsung memberikan cabaran/saingan kpd Proton utk menambahbaik kualiti kereta) yang sudah lebih 20 thn dalam zon selesa.

    Cumanya, bg kereta jenis mewah (BMW, Mercedes, Audi) n berkuasa tinggi (Ferrari, Lamborghini, Porsche), dikekalkan pd kadar cukai skrg atau boleh dinaikkan lagi untuk menampung pengurangan cukai kereta jenis ekonomi/tempatan/sederhana. Pastinya, golongan2 elit ini, yang pastinya duit sampai tak tahu nak buat apa, sentiasa mampu dan akan terus membeli kereta mewah/berkuasa tinggi dan demi menunjukkan/menjaga status mereka.

    Terbaik!(0)Booo~(0)
    • Dani Proton

      August 24, 2012 at 8:46 pm

      Ini merupakan purata kos penggunaan Perodua Kelisa untuk isteri saya berulang-alik ke tempat kerja (80km sehari, 1600km sebulan).

      Kos Insuran = RM 600 setahun / RM50 sebulan
      Kos Minyak = RM 200 sebulan
      Kos Tol = RM 184 sebulan
      Kos Penyelenggaraan = RM 600 setahun / RM 50 sebulan
      Kos Tayar = RM 600 setiap 2 tahun / RM 25 sebulan

      Kos keseluruhan = RM 509 sebulan (RM 325 kalau tak kira tol). Ini belum termasuk kos tambahan seperti kos meletak kereta (parkir), kos saman, kos tayar pecah, kos kerosakan kecil dsb. Perlu juga diingat, minyak kita subsidinya amat tinggi. Insuran kereta juga premiumnya dikawal kerajaan (syarikat insuran tidak boleh meletakkan premium sesuka hati macam kat negara lain). Kalau tak, kos penggunaan sudah tentu lagi tinggi.

      Hatta, kalau dapat kereta free pun, bulan-bulan dah kena keluar RM500++. Kalau pendapatan RM1000, boleh ke sebenarnya nak pakai kereta?

      Terbaik!(0)Booo~(0)
      • pojok

        August 27, 2012 at 1:59 am

        kalau pendapatan isi rumah rm 1000,bukan kata kete,nak beli dan maintain motor skuter yamaha ego pon x lepas bro..hadoi..penat jugak ko nih..

        Terbaik!(0)Booo~(0)
      • pro

        August 27, 2012 at 2:51 am

        tol dimansuhkan,harga petrol diturunkan...pangkah lah umno lagi...hehehe

        Terbaik!(0)Booo~(0)
  29. zalia

    August 24, 2012 at 10:33 pm

    aku sokong harga kereta di turunkan, sokong, mesti sokong. Tapi, keta yg aku pakai la ni mesti harga jatuh merudum jugak, nak trade in pun mesti tak lepas loan bank yg dok ada. yg baru nak beli keta untung lah.

    Terbaik!(0)Booo~(0)
    • ef

      August 27, 2012 at 3:25 pm

      harga kereta diturunkan secara berperingkat.

      Terbaik!(0)Booo~(0)
    • tak perlu tau

      September 7, 2012 at 3:24 am

      ala suruh kerajaan turunkan harga sikit2

      Terbaik!(0)Booo~(0)
  30. ninjaboy

    August 25, 2012 at 8:44 am

    lawak orang politik......banyak lagi janji tak ditunaikan
    ini umpama sekim cepat kaya....akhirnya tertipu juga ha ha ha...

    Terbaik!(0)Booo~(0)
    • pro

      August 27, 2012 at 2:53 am

      kna tipu kat lembu kak jat jer...lepak dalam kondo

      Terbaik!(0)Booo~(0)
  31. zack

    August 25, 2012 at 9:42 pm

    Hasil dari duti import/eksais berjumlah 8 bil , hasil inilah yg dibuat pembangunan dan segala mcm subsidi yg kita terima .bukanya dapt pada BN , contoh paling baik adalah cukai rokok , walaupun telah dinaikkan semakin tinggi perokok tegar masih membeli walaupun Kementerian Kesihatan/pengguna telah membuat pelbagai makluman merokok itu membahayakan kesihatan .kenapa tidak PR mohon cukai diturunkan ,
    Begitu juga cukai kenderaan , dah berzaman cukai telah sediaada tetapi majoriti rakyat masih membeli kereta dan yg tak mampu beli kenderaan terpakai ,
    Parti politik pembangkang hanya mengambil emosi untuk membina kemarahan pada kerajaan sedia ada , tak lebih dari itu .
    Walaupun cukai agak tinggi , rakyat malaysia tidak menghadapi massalh untuk membina kehidupan lebih sempurna kerana terdapat pelbagai kemudahan yg ada dan lebih penting dari ,sentiasa menukar kenderaan ,
    Hasil dari segala mcm sumber cukai telah membina pelbagai sumber pekerjaan dan industri dan kita hanya perlu rajin berusaha untuk dapatkan peluang pendapatan yg lebih .

    Terbaik!(0)Booo~(0)
    • pojok

      August 27, 2012 at 1:53 am

      turunkan cukai kereta untuk 2000cc kebawah,untuk kete mewah nak tutoh cukai sampai 500 % pon lantaklah....pasal proton lah rege kete makin mencarut kt mesia nih...kerajaan ambil kesempatan..

      Terbaik!(0)Booo~(0)
      • tak perlu tau

        September 7, 2012 at 3:26 am

        aku tak suka proton pasal proton waja aku asyik buat masalah pada hal aku jaga dia bagai minyak yg penuh. cuba kau usha kat google "masalah proton" berlambak kot hasilnya

        Terbaik!(0)Booo~(0)
  32. MrDDR

    August 26, 2012 at 12:30 am

    Cukai mungkin akan dapat dikurangkan tetapi mahukah syarikat kereta nak kurangkan harga banding sekarang? Ada yang kata kalau tak dak cukai harga camry macam harga preve sekarang. Tapi adakah orang bertanya betulker toyota akan kurangkan harga camry sehingga jadi harga preve jika cukai dikecualikan? Ada PKR kata nak paksa Toyota kurangkan harga? Ada? Tak der? Contoh terdekat kita sudah dapat lihat. Berapa cukai untuk kenderaan hybrid bawah 2000cc? 100% atau 0%? Jadi kenapa harga hybrid masih lagi mahal walaupun dah dimansuhkan terus cukainya? Cuba banding harga hybrid di US dan Malaysia. Spec yang ditawarkan? Warranty? Saya tak sokong mana mana pihak.

    Saya sangat bersetuju jika cukai dikurangkan untuk kereta proton tetapi bukan untuk jenama asing. Ramai yang menafikan yang Proton masih dikenakan cukai 75% dan 10% cukai jualan sama macam vios, city camry dan seangkatan dengannya.

    Terbaik!(0)Booo~(0)
    • rozman

      August 26, 2012 at 2:31 pm

      So kalau kesannya jalan bertambah sesak nak diam jer ke?buat la jalanraya berkembar macam negara maju....memang betul angka 8xxx yang like tu bukan majoriti rakyat malaysia yang berjumlah 27 juta tapi tak nampak ke berapa ramai rakyat malaysia yang susah tidak mampu melayari internet, apatah memiliki kereta....Turunkan harga kereta supaya rakyat kita bebas membuat pilihan dan tidak bergantung kepada satu2 model sahaja....

      Terbaik!(0)Booo~(0)
    • pojok

      August 27, 2012 at 2:03 am

      company kete ada margin dia bro,bila kos dah kurang,secara automatik diorang pon boleh jual murah,ye ke kete hybrid x de cukai...?tolong bagi fakta sikit

      Terbaik!(0)Booo~(0)
      • MrDDR

        August 27, 2012 at 12:01 pm

        saya tak boleh post link disini tapi tuan bleh cari di paultan. paultan.org/2011/10/07budget-2012-hybrid-car-incentives-extended-till-2013/

        Terbaik!(0)Booo~(0)
        • MrDDR

          August 27, 2012 at 12:07 pm

          ini sebahagian quete oleh honda dan toyota

          Here’s Honda Malaysia MD & CEO Yoichiro Ueno’s response to the Budget’s hybrid announcement:

          As a pioneer in introducing the hybrid car to the Malaysian market, we are pleased with the government’s decision to extend the full exemption of import and excise duty as announced in today’s Budget 2012. We would like to convey our gratitude as this would continue to make hybrid vehicles more accessible for environmentally conscious Malaysians which showed a significant growth compared to last year.

          The Insight remains a popular model among the hybrid customers as to date we have sold 3,800 units. These exemptions are certainly timely, as hybrid vehicles gain favor among customers, Honda Malaysia is looking into expanding its hybrid vehicle line-up in Malaysia by year end.

          And here is UMW Toyota Motor MD Ismet Suki’s response to the announcement of the extension of the hybrid exemption:

          We are delighted with the announcement by the Prime Minister. This shows that the government is committed to make hybrid vehicles affordable for more Malaysians. It would be exciting to see more hybrid vehicles on our roads and more people would be aware about the effectiveness of hybrid technology as a proven alternative to lowering fuel consumption and environment friendly.

          The government is moving towards the right direction in promoting a “greener living” by reducing the CO2 emission with more hybrid vehicles on our roads. UMW Toyota Motor strongly supports this government initiative and will continue to promote hybrid vehicles.

          We at UMW Toyota Motor would like to congratulate the Prime Minister on the successful budget announcement that is favourable to private companies and will definitely ease the burden of more Malaysians.

          Terbaik!(0)Booo~(0)
      • MrDDR

        August 27, 2012 at 12:12 pm

        Untuk memudahkan cerita cuba bandingkan harga hybrid di Langkawi dengan semenanjung dan oversea. Langkawi ngan semenanjung lebih kurang jer harga. tuh pon kerana semenanjung ada 10% cukai jualan. Cuba bandingkan Langkawi dengan US. Semua orang tahu Langkawi adalah Duty Free.

        Terbaik!(0)Booo~(0)
        • anak_berudu

          November 28, 2012 at 4:44 pm

          perbezaan harga nasional mcm proton dn perodua d lgkwi tk byk beza pun..dlm 3-5 ribu ja ngan semenanjung.. sama gak ngan kereta hybrid..beza dlm 5 ribu ja.Tapi klau kereta import mmg byk beza harga iaitu antara 30-80ribu.. tu pasai org sini (lgkwi) jrg beli keta nasional disebabkan perbezaan harga yg saya sebutkan tadi.cthnya - proton inspira lebih mahal harganya dengan mitsubishi lancer ( harga langkawi)

          Terbaik!(0)Booo~(0)
  33. pro

    August 27, 2012 at 2:58 am

    harga kereta yang murah:

    1. Beban hutang isi rumah rakyat akan diringankan dan wang lebihan boleh digunakan untuk pelaburan lain yang lebih penting seperti rumah, pendidikan, kesihatan dan lain-lain;

    2. Liberalisasi pasaran kenderaan di Malaysia memaksa kerajaan meningkatkan kapasiti dan mutu pengangkutan awam di negara ini bagi mengimbangi risiko kesesakan jalan raya;

    3. Harga kereta yang lebih murah memungkinkan dasar tempoh umur kereta (car scrap policy) dilaksanakan untuk mengurangkan jumlah kenderaan persendirian yang telah mencecah 10 juta;

    4. Harga kereta yang lebih murah membolehkan rakyat memiliki kereta yang lebih berkualiti dan selamat, seterusnya mengurangkan kemalangan jalan raya;

    5. Kereta yang lebih berkualiti dan berteknologi hijau mampu dimiliki rakyat dan mengurangkan pencemaran alam sekitar; dan

    6. Lebih banyak kereta berteknologi hijau dan lebih berkualiti akan mengurangkan penggunaan petrol dan seterusnya mengurangkan beban subsidi bahan api negara.

    Terbaik!(0)Booo~(0)
  34. Zul

    September 6, 2012 at 3:02 pm

    Turun harga kete je ke? Harga rumah, harga tanah, cukai, harga barang2? tnk lak mntak turun? Politik mmg mnyusahkan, melembabkan dan membodohkan rakyat, hukum hudud tanak plak troskan, turunkan harga kete gak korg nak, kalo hutang je, mati tak smpat byar, nk sruh bank halalkan ke? Tapi kalo turunkan harga brg2 sume, kurangkan beban rakyat aku sokong sgt la,,

    Terbaik!(0)Booo~(0)
    • tak perlu tau

      September 7, 2012 at 3:29 am

      pasal ptptn tu ada ke tak nak bayar balik alasannya duit rakyat pada hal kalau bayar balik duit tu akan digunakan oleh rakyat juga.

      Terbaik!(0)Booo~(0)
  35. Azie

    October 10, 2012 at 9:30 am

    Harga kereta import memang boleh dikurangkan banyak memandangkan cukainya tinggi. Memang bagus le kalau dapat dikurangkan.

    Terbaik!(0)Booo~(0)
  36. beruang panda

    November 28, 2012 at 4:29 pm

    dani perodua ada mksd ckp begitu tu..heheheheee

    Terbaik!(0)Booo~(0)
  37. rakyat teraniaya

    November 29, 2012 at 4:13 pm

    kerajaan najib dengan bongkak menolak cadangan turunkan harga kereta.. JADI APAKAH TINDAKAN KITA SELAKU RAKYAT MAJORITI yang melantik dia mengurus negara dahulu?? JOM PECAT DIORANG, PASTU BOGELKAN SATU2 TENGOK BERAPA BNYK DUIT RAKYAT YANG DIROMPAKNYA.. n kita rampas balik duit2 bagi2 kat sesama rakyat.. TERUTAMA MAHATHIR.. semua ni angkara MAHATHIR

    Terbaik!(0)Booo~(0)
  38. AJOI

    January 19, 2013 at 11:57 pm

    Beban kewangan isi rumah rakyat Malaysia banyak berfokus kepada kenderaan. Sudahlah terpaksa beli dengan harga mahal disebabkan 3 jenis cukai yang melampau, kena juga bayar cukai jalan dan insuran. Petrol pulak mahal. Sudahnya duit habis dok layan kereta je sedangkan hakikatnya kita beli besi buruk yang ada susut nilai..

    Terbaik!(0)Booo~(0)
  39. AJOI

    January 20, 2013 at 12:01 am

    Bank Negara Malaysia pun CELAKA juga. Bermacam macam peraturan dikenakan ke atas pembeli pembeli kereta. Sekarang ni kalau 10 orang mohon pinjaman kereta sure 8 kena reject. Semuanya berpunca dari Bank Negara yang tak boleh tengok rakyat senang.

    Terbaik!(0)Booo~(0)
    • rozman

      January 21, 2013 at 9:49 am

      Aku tak setuju, bukan salah Bank Negara menyebabkan permohonan loan tak lulus...Tujuan Bank Negara mengetatkan peraturan adalah bertujuan mengelakkan rakyat dari muflis kerana tak mampu membayar bulanan, selain itu kos senggaraan kereta kena ambil tahu juga selain kos tanggungan peminjam..Aku beli kereta ikut yang aku mampu bayar dan mempunyai wang yang berlebihan setelah ditolak bayaran kereta, keperluan harian dan simpanan....so pada aku Bank Negara telah memainkan peranannya...

      Terbaik!(0)Booo~(0)
  40. Syamsul Arif

    January 20, 2013 at 1:29 pm

    Salam....sokong 100%harga kereta diturunkan...sebabnya:-

    1) Kereta lama yang tidak lagi selamat masih digunakan di jalanraya...kn bahaya kpd pengguna jalanraya.
    2) Dasar tempoh umur kereta (car scrap policy)blh dilaksanakan sbb hrga kereta lebih murah dari skg...kata nk jd negara maju 2020.
    3) Keselamatan pengguna terjamin pasal teknologi keselamatan pada kenderaan lg baik dr keta lama (jgn bila hrga dh murah keta mcm tin sardin lps tu lngsung xde safety system yg baik plak ye)
    4) Bagi yg dh beli kereta sebelum harga kereta diturunkan,pihak bank negara dan bank2 perlu berbincang utk memansuhkan @ mengurangkan kadar faedah pada pembeli sebelumnya.(ramai pakar ekonomi negara, xkn duk saja gaji nk mahal lak tu)
    5) Lebihan wang yg de,rkyt blh la berbelanja utk keperluan lain sekaligus dpt memacu ekonomi negara.
    Bila Kerajaan turunkan harga kereta pada harga yg masuk akal pada kereta buatan tempatan,secara tak langsung syarikat kereta import jgk akn bersaing untuk turunkan harga...kn menggalakkan ekonomi bersaing secara sihat...

    Sekian,

    Ikhlas Dari Rakyat Marhaen Yg Biasa2

    Terbaik!(0)Booo~(0)
    • rozman

      January 21, 2013 at 9:51 am

      Aku setuju Harga Kereta Diturunkan!!!

      Terbaik!(0)Booo~(0)
  41. Pemerhati

    April 4, 2013 at 7:40 pm

    Parlimen dah bubar kuasa ditangan kita dengan harapan harga kereta dapat diturunkan.Amin.

    Terbaik!(0)Booo~(0)
  42. Mael

    April 5, 2013 at 11:08 am

    Taksabar nak mengundi..huhu kuranglah harga kereta hendaknya.

    Terbaik!(0)Booo~(0)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>