10 Model Kereta Telah Diturunkan Harga - Arena Kereta

10 Model Kereta Telah Diturunkan Harga

golf
Langkah kerajaan untuk menurunkan harga kereta secara berperingkat sebagai memenuhi aku janji dalam Pilihan Raya Umum Ke-13 mula menampakkan hasilnya apabila 10 buah model kereta telah mencatatkan penurunan.

Bagi tempoh Januari hingga Mei tahun ini, beberapa model kereta daripada jenama Peugeot, Proton, Perodua, Volkswagen dan Honda masing-masing telah menyaksikan penurunan harga untuk fasa pertama.

Petanda awal positif ini jelas menunjukkan hasrat kerajaan menurunkan harga kereta sebanyak 20 hingga 30 peratus secara berperingkat sehingga 2017 bukan satu omongan kosong seperti yang digembar-gemburkan oleh sesetengah pihak.

Sepuluh model yang telah menurunkan tanda harganya di pasaran setakat ini ialah Peugeot 308 (11 peratus), Volkswagen Golf (7.1%), Viva (5.4%), Myvi (4%), Persona (3.8%), Alza (3.4%), Preve (3%), Honda Jazz Hibrid (2.5%), Saga (1.1%) dan Exora (0.7%).

Pelan penurunan harga itu dilaksanakan dengan memberikan pengurangan duti eksais secara berperingkat terhadap pengeluar kereta yang menggunakan lebih banyak komponen tempatan.

Ketua Pegawai Eksekutif, Institut Automotif Malaysia (MAI), Mohamad Madani Sahari berkata, cara itu adalah lebih baik daripada memberikan pengurangan duti eksais sekali gus atau secara mendadak.

Katanya, walaupun duti eksais sekarang berada di tahap sekitar 65 hingga 105 peratus, tetapi pada hakikatnya, jumlah duti eksais yang dibayar oleh pengeluar kenderaan pemasangan tempatan (CKD) hanyalah sekitar 40 hingga 50 peratus.

Menurutnya, pengeluar kenderaan CKD telah membuat aktiviti tambah nilai kepada komponen tempatan dan mereka layak mendapat pengurangan duti.

Bagi kenderaan jenis diimport sepenuhnya (CBU) dari negara yang mempunyai FTA dengan Malaysia, import duti juga telah dikurangkan.

Sebagai contoh kenderaan CBU dari negara-negara ASEAN telah pun menikmati insentif bebas duti import bermula 2010 lagi, manakala CBU dari Jepun dan Australia juga menikmati insentif sama secara berperingkat hingga 2016,” katanya kepada Utusan Malaysia.

Madani berkata, kaedah pengurangan lain yang dirancang kerajaan adalah melalui liberalisasi industri automotif tempatan dan kaedah tekanan pasaran.

Dari semasa ke semasa, pengeluar kenderaan, vendor bersama dengan kerajaan akan membuat inisiatif untuk memperkasakan daya saing sektor automotif untuk membantu mengurangkan kos operasi, sekali gus mempengaruhi harga akhir produk,” jelasnya.

Beliau berkata, penurunan harga kereta di negara ini telah dilakukan tetapi kurang dirasai rakyat kerana mereka mengharapkan penurunan yang drastik dan mungkin beranggapan harga kereta tempatan boleh menjadi setara dengan harga di Thailand.

Katanya, kerajaan telah menerangkan bahawa penurunan harga kereta mestilah dibuat secara berjadual dalam masa lima tahun kerana perlu melindungi nasib rakyat yang telah memiliki kereta.

Ini penting, penurunan terlalu tinggi memberi impak negatif terhadap harga kenderaan terpakai, kereta yang masih lagi berhutang dengan pihak bank, industri kereta terpakai, institusi perbankan dan pihak lain yang terlibat secara langsung.

Penurunan secara drastik juga akan merugikan semua orang terutamanya orang awam yang telah mempunyai kenderaan dan mereka akan mendapat tamparan hebat kerana harga kenderaan mereka akan mengalami penyusutan harga yang teruk.

Bagi pengguna yang masih berhutang dengan bank, sudah semestinya jumlah hutang mereka akan melebihi nilai kereta disebabkan susut nilai pasaran semasa. Situasi ini tidak baik untuk ekonomi negara,” jelasnya.

Ditanya, apakah faktor yang menyebabkan rakyat tidak merasai penurunan harga kereta, beliau menjelaskan setiap pengeluar kenderaan mempunyai strategi pemasaran yang berasingan.

“Pada permulaannya, kebanyakan pengeluar membuat penurunan melalui rebat dan promosi tetapi setengah pengeluar telah mengurangkan harga kereta secara mutlak.

Harga kereta dan penurunannya adalah tanggungjawab pengeluar kenderaan,” tegasnya sambil menerangkan peranan kerajaan adalah merangka dasar yang memberi pulangan yang baik kepada semua pihak.

Terbaik!(0)Booo~(1)

116 Comments

  1. Azlan

    June 10, 2013 at 9:36 am

    Sepatutnya kerajaan beritahu harga kereta sudah sedia turun sebelum PRU13 yang lepas sebab ramai yang ternanti dan tertanya-tanya berapa persen penurunan selepas PRU13.

    Terbaik!(0)Booo~(1)
  2. syamsul arif

    June 10, 2013 at 10:19 am

    Penurunan harga yg diturunkan adalan terlalu rendah...lg2 kereta buatan tempatan....msti smpai 2017 kerata tempatan harga turun pn xsmpai 20%

    Terbaik!(1)Booo~(0)
  3. farghmee

    June 10, 2013 at 11:14 am

    "Langkah kerajaan untuk menurunkan harga kereta secara berperingkat sebagai memenuhi aku janji dalam Pilihan Raya Umum Ke-13 mula menampakkan hasilnya apabila 10 buah model kereta telah mencatatkan penurunan.

    Bagi tempoh Januari hingga Mei tahun ini, beberapa model kereta daripada jenama Peugeot, Proton, Perodua, Volkswagen dan Honda masing-masing telah menyaksikan penurunan harga untuk fasa pertama"

    2 perenggan ini contradict each other.
    harga turun setelah PRU (selepas Mei) atau sblm PRU (sblm Mei)?

    Terbaik!(0)Booo~(1)
  4. farghmee

    June 10, 2013 at 11:16 am

    kenapa exora -0.7%, 308 -11%?

    adakah
    -xx% diambil drp seller profit margin,
    atau
    diambil drp pengurangan eksais?

    Terbaik!(0)Booo~(0)
    • Azlan

      June 10, 2013 at 11:45 am

      Penurunan harga kereta ni melibatkan penurunan tax atau pengeluar yang saje nak turunkan?

      Terbaik!(0)Booo~(0)
      • farghmee

        June 19, 2013 at 11:35 am

        xde lg org jawab.

        Terbaik!(0)Booo~(0)
  5. kamarudin

    June 10, 2013 at 11:49 am

    Penurunan harga berperingkat-peringkat satu strategi bertanggong jawab kerajaan yang baik untuk menentukan industry motor tidak mengalami keadaan tidak stabil dalam pasaran kereta. Kepentingan semua pengusaha industri motor mesti di jaga dan tidak terjejas kedudukan mereka supaya tidak mengalami kerugian dalam perniagaan mereka terutama sekali peruncit jual kereta terpakai, vendor component, kilang pemasang CKD dll. Syabas !!!

    Terbaik!(0)Booo~(0)
  6. lalalala

    June 10, 2013 at 12:49 pm

    ala.. setakat saga tu diskaun 550 je.. bek xyah.. mcm diskaun sebulan je monthly.. pastu bayar mcm bese gak.. puihhh

    Terbaik!(0)Booo~(0)
    • tttttttttttttttttt

      June 10, 2013 at 1:26 pm

      kau faham maksud berperingkat x?ni mesti macai PR ni. x reti bersyukur

      Terbaik!(0)Booo~(0)
      • jeff

        June 10, 2013 at 2:34 pm

        Lah tunggu bertahun yang turun pun berepe percen jeh ...adoi macam bagi brim
        suruh makan lima tahun pulak...

        sepatutnya penurunan harga kereta tempatanlah yang lebih nih tak..pengeluar kereta luar yang lebih adoi gula2 betulah ..

        Terbaik!(0)Booo~(0)
      • shah

        June 10, 2013 at 4:48 pm

        hang tu orang kaya..
        boleh lar cakap mcm tu...

        Terbaik!(0)Booo~(0)
        • jeff

          June 10, 2013 at 8:23 pm

          salam saudara ..
          rase terpanggil pulak..saye bukalah orng kaye cuma gologan
          pendapatan sederhana..tapi kita jangan terlalu bodoh bukaklah minda kita..
          memang kita bersyukur dan tetap berusaha untuk mencari rezeki lebih..
          bukanlah terlalu meminta tapi kenalah peka terhadap sesuatu perkara..

          dalam dunia auto@keluaran kereta import dan tempatan sepatutnya kereta tempatanlah lagi murah kereta ini kereta nasional @keluaran negara dalam MALAYSIA..

          isu yang timbul adalah...

          1.kereta tempatan lagi mahal dari import ..
          dalam pasaran kereta import jadi terlalu tinggi harganya kerana DI CUKAI oleh KERAJAAN terlalu tinggi kononya untuk menjaga keluaran kereta tempatan...

          cara penyelaian yang boleh diperaktikan adlah dengan menyemak keperluan cukai bagi kereta yang bervarian @types or sagmen kereta itu..tidak perlulah semua jenis kereta import dicukai bagai nak gila...
          Negara kita kaya dengan hasil kenapa perlu takut kata bkrup kalau sedang ianya boleh...jangan terlalu politik jika kita ikhlas dalam sesuatu perkara..

          2.kualiti bukanlah setanding dengan kereta luar kenapa terlalu mahal l!!

          rata2 penguna mahukan kereta yang selamat dan bukan mahu berlagak jika pakai kereta import ini merupakan saingan sihat bagi pengeluar kereta tempatan untuk bersaing dalam pasaran auto..

          contoh PROTON bukan usia 10 tahun lagi kalu nak bandingkan dengan hyundai meraka dalam kelas kita juga dahulu malahan negara kita sama bergerak maju...
          kenapa dasar auto kita terlalu lemah dan dipolitikan..jangan semua hasil kerja kita hendak dicop sirim (BN) sebaliknya kita sama2 membantu antara sama lain..

          3.Kenapa kereta tempatan kita boleh dijual dengan harga yang lebih murah dipasaran luar negara @MALAYSIA..

          seperti kita dianak tirikan kami tahu anda mahu bersaing dan keuntungan kerana kereta bukanlah dibuat daripada pasir kami paham tapi kenapa dalam pasaran dalam negara anda tidak mampu bersaing..

          kami juga paham bukan salah perkerja yang bergaji sederhana yang berkerja dikilang pengeluar kereta tempatan yang salah tetapi CEO,DASAR AUTO serta dipolitikanlah puncanya yang menjadi lemah...
          sekian daripada yang bergaji sederhana..wslam.

          Terbaik!(0)Booo~(1)
          • nissan serena

            June 11, 2013 at 7:42 am

            terbaek brader jeff !!!

            Terbaik!(0)Booo~(0)
          • Pemerhati

            June 11, 2013 at 11:56 am

            CAYALAHH RIP FOR U....:-

            Terbaik!(0)Booo~(0)
      • joemanap

        June 10, 2013 at 6:59 pm

        klu utk rakyat msti nak berperingkat.

        Terbaik!(0)Booo~(0)
      • rocco

        June 10, 2013 at 7:42 pm

        beliau bukan macai,tp xmo jadi rakyat yg mudah n suke diperbodohkan...setakat 500henget,penjual kete pown boleh bgi diskaun...dah la saga oudated teknologi.. dah lebih 5tahun kot dipasaran...sptut dah ad model penganti dah...

        Terbaik!(0)Booo~(0)
        • nana

          June 14, 2013 at 1:51 pm

          saya suka komen awak... rocco...

          Terbaik!(0)Booo~(0)
        • fauzan

          June 14, 2013 at 11:00 pm

          Mmm... how about perodua?

          cheers!

          Terbaik!(0)Booo~(0)
        • man

          June 20, 2013 at 11:57 pm

          Saga FLX is not an outdated technology, it uses CVT gears while others use outdated gearbox. Saga's CVT is from punch powertrain who also supplys to VW while Saga FLX manual supplied by gatrag who also supplys to BMW. So Saga's gear box is way ahead in technology.

          Terbaik!(0)Booo~(0)
      • bukan pembangkang

        August 6, 2013 at 8:25 am

        aku tgok tarikh comment semua baru2 lagi..aku tertanya2, semua masih buta ke..?? sehari selepas kerajaan umumkan penurunan harga kereta2 jenama tu, esok terus VW, honda, Pegot sendiri menafikannya. kenapa korg asyik baca media2 tu..cari la media BEBAS..luaskan pemikiran..siapa menipu dan siapa di tipu. Em, ulasan aku tentang turun harga kereta ni ada 2.
        1. Bagus sgt2 lah sebab harga kereta dari dulu sampai skrg sangat MENGARUT. kita nombor satu dalam duty import kereta di DUNIA tahukah anda? google lah
        2. Tak bagus kalau dilaksanakan mendadak sebab rugi lah org yg dah ada kereta..ekonomi akan ada pressure
        Sebenarnya benda nak turun harga kereta ni agak susah...sebab dah jadi mcm KANSER..dah berakar dalam badan sejak industri automotif lahir..thats why people always said "Do RIGHT at the first time"..

        Terbaik!(0)Booo~(0)
  7. 5050

    June 10, 2013 at 1:13 pm

    aku masih x boleh lupa kenyataan 'PENURUNAN HARGA KERETA AKAN MENYEBABKAN NEGARA BANGKRAP'!! hahahaha

    byk la kenyataan nak cover dan tunjuk BN dah buat usaha turunkan harga kereta..ye la tu..setakat main cakap je buat apa kalau enforcement tak menyeluruh..cuba tgk, byk lagi kereta2 yg pakai barang2 buatan tempatan, tp harga tetap sama je mcm dulu..mana usaha? mana enforcement?

    BN jgn nak berdolak dalik sgt..kita nak CUKAI yg melibatkan kenderaan yg turun..kita tak nak kacau harga kos pengeluar sbb nanti diorg jugak yg susah..apalah sgt kerajaan kurang pendapatan setakat 1-2 billion..bukannya rugi apa pun, kurang keuntungan je..

    kesian la kami ni RAKYAT biasa..dahla kena bayar cukai kereta 150-300% daripada harga kereta sebenar, daripada harga KOS + CUKAI (150-300%) tu, kena tambah lagi dengan LOAN INTEREST 2.5-3.75%...apa lagi BN nak seksa rakyat ni..kurangkan sikit untung kerajaan, tu je kami rakyat nak..

    Terbaik!(0)Booo~(0)
    • tttttttttttttttttt

      June 10, 2013 at 1:25 pm

      cik kak, or cikbang.. bankrup tu kalu ikut manifesto PR. nak turunkan harga kereta sekali gus.

      1 lagi, org malaysia ni x nampak kerajaan dah turunkan harga kete sikit2. sebabnye nak taw??sebab nye selera besor, nk pakai bmw, merc. gaji atas pagar, tapi cite2 besor.

      Terbaik!(0)Booo~(0)
      • farghmee

        June 10, 2013 at 1:36 pm

        bro., relaks la sket..
        kita pn blum tau cmne PR nk buat, so jgn syiok lebih2 la.

        well, personally, aku just nk keta yg selamat, bukan double std.

        Terbaik!(0)Booo~(0)
      • 5050

        June 10, 2013 at 1:46 pm

        sapa kata nak pakai kete besar brader? bila mintak turunkan harga itu je korang pikirkan..

        bro, ni hak rakyat nak mintak..lagipun haram ambik untung melampau, tak kan tu pun tak tau bro? tak kesah nak ambik untung/ cukai, tapi yg over sgt kenapa? nak bunuh rakyat? harga proton 30k ko pulun ambik cukai jadi hage kete 60k..belum campur interest 7-9tahun lagi...adil ke mempermainkan hak rakyat?

        Terbaik!(0)Booo~(0)
        • 6060

          June 10, 2013 at 2:17 pm

          over apa dia..mcm mane bro boleh fikir tahap dikenakan untung/cukai tu haram ke melampau? aku pun hidup susah jgk tapi aku kena usaha la. semua nak murah, cube bro duduk negara lain mcm mane? aku dah pernah keje 5-6 negara and negara kita masih yg terbaik lagi dalam semua.

          dah bagi kelonggaran, sedikit kesenangan, yg selebihnya usaha la lagi. dari dok mengutuk mengeluh tiap2 hari bangun tido, tgk blog2 yang membakar buat ape bro? tak produktif langsung. apa kata baiki diri sendiri BERSAMA SAMA supaya hidup tu lebih senang sikit.

          ini kalau kerajaan bagi semua FREE pun rakyat still kata kerajaan mempermainkan hak rakyat. bodoh betul dapat rakyat mcmni.

          Terbaik!(0)Booo~(0)
          • Jai kaki ingat !

            June 10, 2013 at 2:45 pm

            Ape sial punye x kate cokia harga 30k Jual 60k belum masuk interest..
            kate tempatan pulak 2..

            buat ape ko keje keras sampi nak mampos bagi duit yang sepatutnya harga
            makap atas angin ..

            BODOH lagi orang yang jadi mac ai taik dengan emas pun tak dapat beza !!!

            Ba ALIP Ngang,..........................................BANGANG!!!

            Terbaik!(0)Booo~(0)
          • Jai punya kaki hinggap mak sendiri

            June 10, 2013 at 3:08 pm

            Kepada Jai yang DIKASIHI

            oo yeke..sekarang ni ko tgh keje sampai mampos la ni. aku keje sampai mampos x mampos2 pun? aku rasa ko ni tak kerja langsung, pastu claim ckp keje sampai nk mampos. yg ko slalu buat sampai nak mampos is kutuk2 orang sampai nak mampos. Allah nak tolong ke org mcm kau ni? Mengucap ler nak..

            takpayah nak berJAWI JAWI sgt, muqaddam pun xlepas dah jadi jenis tak bersyukur. aku rasa mak kau bagi sesuap nasi, ko kutuk, bagi free makan 5-star hotel pun ko kutuk jgk. MasyAllah. apa nak jadi dgn muda-mudi sekarang. org camni letak kt Israel je. biar dia rasa.

            Terbaik!(0)Booo~(0)
          • Jai kaki ingat !

            June 10, 2013 at 3:38 pm

            KEPADA YANG INGIN DIKASIHI UNTUK KAKI KU HINGAP DIMUKA MAK MU DIKASIHI !!!

            yup keja sampai nak mampus untuk bangun diri dan keluargaku tapi tak bodoh dah jadi maca i macam ko...

            Gua boleh beza taik dengan emas tu gua tak sngguP jadi cai tegar macam lu @ Pauzan..!!!

            Letak kat israel lagi bagus berjuang shahid terus cuci dosa!!!
            lagi alhamdulillah!!!!

            Terbaik!(0)Booo~(0)
          • fauzan

            June 10, 2013 at 4:26 pm

            Mmm.... dah meroyan plak bebudak nie. Jgn jadi childish bleh x? Sengal apa... jiwa kronik budak nie. Cian. Nie sapa2 yg prihatin, sila call no, nie 05-533 2333 utk kebahagian jiwanya:P.. Sorry

            cheers!

            Terbaik!(0)Booo~(0)
          • Jai yang JONGOS

            June 10, 2013 at 4:57 pm

            Kepada JAI yang CETEK KEPALA dia, sampai lagi CETEK daripada perkataan CETEK yg dikeluarkan oleh Dewan Bahasa & Pustaka.

            eleh bukan ko sorang je yg keje membangunkan keluarga, tp xdelah bodoh mcm kau habiskan duit internet office / sendiri post benda2 yg bangang. cuba jadi produktif mcm org lain sikit.

            eleh berjuang kt Israel pun tentu cuci dosa, Allah lebih mengetahui/berkuasa pada siapa yang Dia rasa layak untuk menyucikan dosa hamba2 dia.

            So, don't walk the talk. Act. with brains.

            Terbaik!(0)Booo~(0)
          • Jai kaki ingat !

            June 10, 2013 at 7:45 pm

            adohhhhhh......lelaki tak ade telor ke boy,,,
            ke mamat yg sengaja dimandolkan....
            memang kakiku rase nak hinggap di muka mak lu
            yang gigi jongos la boy ke kau ni AR BOK!!!!kui3

            guna satu nama sudah tak payah 1 komen bajet2 smart 1 lagi
            macam peragai ko sebenar..ipadress ko tetap samalah bodo.!!
            sebelum2 nih ko pun selalu jugak
            MEROYAN macam tak dapat kakiku dibibir mak MU!!!!

            eleh berjuang kt Israel pun tentu cuci dosa,@ape bende lah ayat ko yang bertabur macam mak lu berak nih boy...kui3

            Hina sungguh cai daripade najis renung2kan...kah3

            Terbaik!(0)Booo~(0)
          • REal name man

            June 21, 2013 at 12:14 am

            POZAN2 DASAR MA CAI ,TAK ADA MARUAH DIRI !!!
            SUNGGUH MEMALUKAN!!

            KAH3

            Terbaik!(0)Booo~(0)
          • fauzan

            June 21, 2013 at 8:59 am

            Mmm... poyo. Nice try:P

            cheers!

            Terbaik!(0)Booo~(0)
          • bukan pembangkang

            August 6, 2013 at 8:43 am

            Err..sory lah kawan..aku rasa ko ni CAKAP je lebih..aku tak rasa ko pernah dduk 4-5 negara..dan aku tak rasa ko pernah ke oversea pun..sebab apa?? sebab org yg pernah ke oversea tak akan BUTA bila balik sini. dan aku mmg tak BUTA :) tapi puak2 ni akan balas camni plak "Syukur lah kt kat malaysia ni tak de perang..rakyat senang tak susah nak makan, cuba tgok Bosnia..Afghanistan.."
            So..bila pencacai ni dah kelu dgn hujah kita dia akan bangkitkan isu isu lain supaya dia jadi BETUL jugak..padahala org tgah cakap pasal "harga kereta"..di pi cakap bab lain lain..biasa lah tu..

            Terbaik!(0)Booo~(0)
      • mael tak lambung

        June 10, 2013 at 2:15 pm

        MACAM bn BLE BERCKP...FAKTA MENGARUT2

        Terbaik!(0)Booo~(0)
        • mael tak lambung sebab sendiri x lambung

          June 10, 2013 at 2:18 pm

          yeke, yg kau cakap mengarut ni siapa nak percaya? hahaha. kelakar betul.

          Terbaik!(0)Booo~(0)
      • bukan pembangkang

        August 6, 2013 at 8:37 am

        Err..sory la ko cakap macam lembu.
        1. Ko pernah dgar penyakit kanser? "Rakyat sanggup potong bahagian kanser tu..walaupun sakit..demi masa depan yg lebih sihat" tu perumpamaan kenapa PR nak cut off terus duty import!! memang akan ada kerugian bagi pihak ke 3, dan rakyat yg dah ada loan kereta pun rugi. tapi lepas cut off duty? ko ingat tak de dah org nk beli kereta? beratus ribu org menunggu cik kiah oi..bagi aku yg dah ade kereta ni, aku lebih rela duty import di hapuskan terus..bukan untuk AKU, tapi untuk GENERASI aku.
        2. Kenapa ko menyalak macam anjing yg cemburukan tuannya?? kalau dah seseorg bernama RAKYAT mampu memiliki gaji 4,5 angka..kenapa ko nak lebelkan sebagai tak bersyukur sebab teringin nak pakai kereta besar VW, BMW, or Audi?? kenapa yer? kenapa pemikiran ko tu macam sakit mental? owwhh yaa..lupa plak..puak2 UMNO mmg lah..ORG lain tak boleh senang, mewah..PUAK aku je yg boleh!

        hello kawan..common lah jgn jadi pak Embu..ape jadah la kalau seseorg tu gaji baru 4 angka nak berseronok bila harga turun sampai nak beli BMW mcm ko cakap tuh..bodoh betul ko ni..mesti la dia akan seronok bila harga turun KE ATAS jenis kereta yg beliau mampu sebagai bergaji 4 angka..org mcm ko ni layak dduk padang ragut je

        Terbaik!(0)Booo~(0)
  8. fauzan

    June 10, 2013 at 2:58 pm

    Mmm... pening2. mcm2 reaksi:) tapi xpe, masing2 lihat drp perspektif kehidupan masing2. no hal tapi jgn melampau2 sudah ler.

    Apa2 pun, ambil ler pengajaran drp kisah Lukman al-hakim. Kita tidak mampu memuaskan hati semua pihak, namun sekurang2 dah lakukan yg terbaik.

    cheers!

    Terbaik!(0)Booo~(0)
  9. MASTERMIND

    June 10, 2013 at 3:22 pm

    OPS oleh kerana aku turunnya harga kereta aku cadangkan pemilik kedai tauke cina accessory kereta dan tayar kereta jugak bg turun 20-30% harga baru betul jgn tunggu kerajaan je...
    kalau kereta dah murah murah... servis kereta harga lama mn adil.Jadi Pemilik kedai barang kedai tayar,bateri,aksesori kereta dan alat ganti juga pelu turunkan harga servis dan part sebanyak 20-30 %....Baru adil........kereta dah turun harga ..
    KEMPEN RAKYAT MALAYSIA MENDESAK persatuan penarik kereta,persatuan penjual alat ganti kereta.Persatuan kedai tayar rims dan servis kereta juga wajib turunkan harga alat ganti dan alat-alat aksessori,bateri tayar dan cat kereta sebanyak 30%!!!!! selari dengan penurunkan harga kereta oleh government....Agak2 marah tak tauke kedai.. kat KLANG,JALAN IPOH,SEGAMBUT BUTTERWOTH...DLL KAWASAN...

    Terbaik!(0)Booo~(0)
  10. BN ori..huhu

    June 10, 2013 at 3:31 pm

    harga kereta turun...tapi kualiti memang macam cibai la...haha..sbb nak jimatkan kos pengeluaran la..kalau tdk tak boleh turun lak harga nanti...haha

    Terbaik!(0)Booo~(0)
    • Betul3x

      June 10, 2013 at 3:36 pm

      Yes, betul2..pengeluar nanti akan amik kesempatan pakai supplier/parts yang lagi low quality untuk markup loss diorang...itu yg merisaukan.

      takyah tengok jauh2, tengok Honda UK dengan Honda Malaysia. Memang serious lain gile rasa dia.

      Apa yg kerajaan buat dah cukup bagus. Cuma sekarang takut dgn pengeluar2/supplier2 parts main bangsat wat keje kotor guna parts Grade C or Grade D.

      Terbaik!(0)Booo~(0)
    • farghmee

      June 11, 2013 at 4:22 pm

      mari kita imbas:

      rege kilang + eksais + cukai jualan = rege kt kedai.

      pengurangan eksais sepatutnya tidak melibatkan rege kilang, sebaliknya rege kt kedai yg akan jd kurang.

      sy tidak nmpk logiknya kenyataan bro itu.

      eksais tidak dikawal oleh manufacturer, eksais gomen.

      Terbaik!(0)Booo~(0)
      • mujahid

        June 12, 2013 at 8:37 am

        (Kos Pembuatan + Untung Pembuat) + Kos Penyimpanan + Kos Pengangkutan + Untung Dealer + Komisen Penjual + (Duti Eksais + Cukai Jualan) = Harga Kereta Dijual........ ke ada yg nak kena tambah lagi.......

        Terbaik!(0)Booo~(0)
        • mujahid

          June 12, 2013 at 8:42 am

          ke cam ni
          (Kos Pembuatan + Untung Pembuat) + Duti Eksais + Kos Penyimpanan + Kos Pengangkutan + Untung Dealer + Komisen Penjual + Cukai Jualan = Harga Kereta

          aku pun tak tau gomen charge duti eksais ms kos pembuatan atau sbgnya dan cukai jualan di charge tang mana.... nk baca lebih details malas, byk keje lain nk buat....

          Terbaik!(0)Booo~(0)
          • farghmee

            June 12, 2013 at 10:00 am

            xtau la geng, secara detail nye.
            kt miti ade ke?

            Terbaik!(0)Booo~(0)
  11. shah

    June 10, 2013 at 4:53 pm

    apa ke hal-Nyer Proton masuk dalam senarai penurunan harga ni?
    Pasal proton ler asalNyer harga kereta naik... haiyoyoyo...

    Peugeot 308 (11%)??? sapa yg naik pakai 2 door punya keta??? turun ler keta utk family usage... sport car biaq pi lar kat 2 juta pun xkisah....

    apa raaa punya planning penurunan... memang FAIL

    Terbaik!(0)Booo~(0)
    • farghmee

      June 11, 2013 at 4:25 pm

      proton la akan masuk sbb dia kena eksais.

      kalu PR menang hari tu, aku percaya kete2 yg kena eksais tinggi lah yg akan turun rege.
      antaranya ialah proton & perodua.

      Terbaik!(0)Booo~(0)
  12. zeer

    June 10, 2013 at 8:15 pm

    LOL. semua kena tipu ngan kerajaan.

    Harga CKD Hybrid Jazz tu dah lama dijual dengan harga 89k sejak NOV tahun lepas even before PRU lagi. Sebab jazz tu dipasang di Malaysia sebab tu turun harga, bukan sebab kerajaan turunkan. Lihat link

    http://paultan.org/2012/11/23/honda-jazz-hybrid-ckd-launched-first-hybrid-to-be-assembled-in-malaysia-rm89900/

    Volkswagen golf memang dijual dengan harga 158k sejak pelancaran. mana ada 169K macam yang diperkatakan. tiada penurunan pon. lihat link

    http://paultan.org/2013/03/13/volkswagen-golf-mk7-1-4-tsi-introduced-rm158k/

    penurunan cuma untuk kereta malaysia yang mana itu pon x banyak.

    Dalam artikel pon sibuk bagitau harga kereta direct CBU dari jepun dan aussie ada diskaun sejak dulu lagi. LOL. siapa je yang mampu beli kereta direct CBU. semua >RM150k contoh (mazda 6, CX5). Nak bagi diskaun untuk orang kaya buat apa? diorang x heran pon ada diskaun tu. orang turunkan kereta yang bawah 100k. x kisah la jenama apa.

    Ni keratan akhbar utusan malaysia hari ini dengan senarai harga kereta yang 'katanya' turun.

    http://www.mysumber.com/berita/senarai-10-model-kereta-harga-turun-di-malaysia-2013

    Terbaik!(0)Booo~(0)
    • bukan pembangkang

      August 6, 2013 at 8:49 am

      Haaaa...kawan2, ini lah yg di namakan MANUSIA BERAKAL..kasi bump sama kamo!
      (yg mana pencacai mesti tak suka KEBENARAN ni..kan Pak Embu kan?)

      Terbaik!(0)Booo~(0)
  13. mrozibakar

    June 10, 2013 at 9:05 pm

    salam semua,
    setahu sye ada 2 jenis cukai yg dikenakan pd jualan kete... cukai jualan dan duti eksais...

    posting nie kata pengurangan duti eksais shj ttp tidak pd cukai jualan...
    dan pengurangan berperingkat nie amek masa 5 thn utk penurunan sebanyak 20~30%... so total pengurangan adalah setinggi 30% sehingga 2017.... so mana2 yg dah reach 30% tu berkemungkinan takan turun lg dah....

    tp ada lg yg tak perasan sebenar2nya.... tentang cukai nie.... heheee
    so aku nak story sket kat org2 muda yg baca nie:

    setiap peniaga @ syarikat akn kena cukai dari kerajaan... dan sebagai mengimbang pendapatan mereka sebahagian dr cukai tu akn ditransfer kpd pengguna @ kesemuanya kpd pembeli..... so ini konsep yg perlu kita faham....

    so proton/perdua atau mana2 pengeluar kete kena cukai.... dan cukai tersebut ditransfer kpd pembeli.... menyebabkan harga kete dah naik sikit berbanding dgn harga kilang....
    kendian pengedar proton/perodua pon kena cukai.... harga naik lg sikit berbanding dgn harga proton (yg sepatutnya dinikmati oleh pembeli).... kendian kena pulak dgn salesperson.... mse nak trade-in kete lama.... kena lg masa nak beli insuran sbb syarikat insuran pon kena cukai... so premium insuran yg sepatutnya rendah terpaksa dinaikkan sejajar propotion yg syarikat insuran transfer cukai tu kpd pembeli....
    kendian tertakluk kpd serba sikit kos yg ditransfer oleh semua peniaga2 diatas kpd pembeli, maka pembeli kena pulak cukai jualan dan duti eksais yg dibayar terus kpd kerajaan.... maka jadiklah sebuah kete tu dgn harga sekian... sekian.... termasuk hidden cost dr peniaga2... sbb kita yg tolong bayar cukai kerajaan yg sepatutnya dibayar oleh mereka tanpa sedar....

    atas sebab inilah sye percaya kerajaan yg perihatin sepatutnya melupuskan semua cukai2 jualan yg dikenakan DIRECT kpd RAKYAT MALAYSIA.... kerana semua peniaga telah pon dikenakan cukai dan kemudiannya cukai tersebut dibayar oleh rakyat.... tak paham lagi??? Cuba lihat resit kepsi/McD atau pizza.... lihat Goverment Tax = 6%... service Charge lagi kena bayar..... peniaga mengambil untung tanpa membayar cukai sbb ianya dibayar oleh pembeli......... itulah kita semua kena bersatu supaya suara rakyat didengar oleh kerajaan.... skrg nie ibarat kerajaan berniaga kpd rakyat....

    Terbaik!(0)Booo~(0)
  14. zeer

    June 10, 2013 at 9:50 pm

    Sedih aku tengok komen aku x approve. Aku argue based on fact. Aku provide fact. Ni orang yang gaduh, komen macam sampah pon die approve. Macai2 la suka agaknya admin tengok orang gaduh kosong.

    Ke sebab aku letak link ke blog lain x approve komen aku. Aduhai. Sedih aku ngan blog ni. Biasa la orang linkkan ke blog lain. Blog tempatan juga. Masing2 dengki.

    Aku dah lama ikuti perkembangan blog ni, malah jadi pembaca setia juga.Good luck la. Aku dah malas layan blog syok sendiri nim hampeh. Patut x berkembang sangat pon. So now aku akan remove website ni dari bookmark aku. Thanks.

    Terbaik!(0)Booo~(0)
    • mengong

      June 11, 2013 at 1:10 am

      blog tak cerdik

      Terbaik!(0)Booo~(0)
    • fauzan

      June 11, 2013 at 9:19 am

      Mmm... bro, jgn ler patah semangat dlm memberi komentar yg membina dan perkongsian pendapat yg baik yg akhirnya memberi manfaat kepada pembaca yg lain. Blog nie ok dgn segala sajian info auto semasa. Cuma kekadang 'juri2 awam' yg sememangnya tak bertauliah nie dah mcm2 ragam dgn segala luahan peribadi n agenda tersendiri.

      Sy pun perasan, mana2 komen yg di link kn akan masuk ke moderator dan tau2lah admin pun bukan fully blogger so, mgkin la kot terlepas pandang dan terus terperam dlm inbox:) So, pasni x yah ler buat link ke mana2, buat jer sinopsis berkaitan blog yg nk di link tadi.

      So far, blog nie top 3 blog auto yg mesti dibuka setiap hari. Dah saban tahun rupanya. Mediocre blog explain tapi good blog inspires... mgkin la.... hahaha..

      happy motoring n cheers!

      Terbaik!(0)Booo~(0)
  15. Duan

    June 11, 2013 at 9:25 am

    Salam semua.... bila fikir2 balik. Alhamdulillah....dengan adanya manifesto PR....harga kereta dapat dikurangkan. Cuba kalu xde......................................... ada BN nak kurangkan harga kereta? bijak PR ni. Patutla mahathir kata ramai org bijak pandai masuk PR.

    Terbaik!(0)Booo~(0)
    • fauzan

      June 11, 2013 at 9:40 am

      Mmm.... penurunan berlaku sejak Januari lagi sebelum pilihanraya. Means, walau kerajaan sekarang x highlight penurunan harga kereta nie pun x pe dlm pru13 sbb mmg tanggungjawab diorg memastikan keutamaan rakyat diambil kira.

      cheers!

      Terbaik!(0)Booo~(0)
      • duan

        June 11, 2013 at 10:13 am

        Terima kasih fauzan.... rasanya saya dh tahu pihak mane yg betul2 mengutamakan rakyat....

        Terbaik!(0)Booo~(0)
      • farghmee

        June 11, 2013 at 3:38 pm

        aku pk lain drp ko, fauzan.

        kalu xde PR momokkan turun rege, mmg gomen xkn turunkn rege.

        keep politics aside.

        ape2 pn ini menguntungkan rakyat.

        Terbaik!(0)Booo~(0)
        • fauzan

          June 11, 2013 at 5:12 pm

          Mmm... sy hormati pandangan bro farghmee even x sependapat dgn sy. Sudah tentu momokan PR turun harga mempengaruhi dasar kerajaan dlm hal penurunan harga yg diorg buat. Mgkin la kalau PR x syor turun harga, kerajaan akan tetap turunkn harga tu cuma komitmen dan penurunannya tidak la seperti yg diorg war2kn seperti sekarang nie atas dasar isu populis dlm pru13 lalu. Tanpa menafikan isu ini populis ini sudah tentu menguntungkn rakyat sebenarnya

          Kalau dilihat kajian semakan penurunan harga melalui negara yg punyai FTA terpilih (seperti Aussie n Jepun misalnya) dgn M'sia mengambil masa 2 tahun sebelum dilaksanakan penghujung 2012. Sudah tentu ini juga sebahagian drp initiatif drp kaedah penurunan harga juga kn?

          Keep politics aside...agree... tapi org lain?

          Apa2pun, biarlah ia tidak hanya menguntungkan satu pihak sahaja supaya pihak yg terlibat dlm industri juga tidak terjejas.

          salam n cheers!

          Terbaik!(0)Booo~(0)
          • joemanap

            June 11, 2013 at 6:45 pm

            klu x kerana 'momokan' PR xkan trun rega kereta ni.

            Terbaik!(0)Booo~(0)
          • farghmee

            June 12, 2013 at 9:54 am

            penurunan FTA tu sbb "paksaan luar", kalu xde benda tu xde turunnye.

            org lain kesah apenye?
            sbb tu aku malas nk masuk PT. kalu AK dh ckp politik juga, mmg wassalam.

            aku setuju ngn last para ko.
            harus bijak ambil langkah, jgn tertipu dgn gula2.
            kita rakyat malaysia nk kete yg std, bukan sub-std,
            mengikut kapasiti pembeli majoriti rakyat, bukan kapasiti towkey2.

            Terbaik!(0)Booo~(0)
          • rocco

            June 12, 2013 at 12:40 pm

            pada fauzaan ; kalo xpasal 'momokan' pr...ko ingat harge kereta akan trun ke kalo bukan pembangkang bersame2 rakyat duk bising??silap2 harga akan naek tnpa kite sedari..lani,xberani naekkn sbb rakyat dah ramai yg dah cerdik n pndai menilai..ni bukn isu xbersyukur or x..kalo setakat FTA 2,itu memg desakan dari luar bgi mewujudkan perdagangan bebas dengan mengurangkan halangan perdagangan bagi mengeksport produk Malaysia selain mengimport produk luar serta produk perantaraan yang diperlukan bagi menyokong pertumbuhan industri.harga kereta skrg nie, kerajaan menekan mengeluar supaya mengurangkan margin keuntungan yg mane ianye akan menjejaskan syarikat mengeluar itu sendiri..kesannye, terpakse mengurangkan tenaga buruh,mengunakan kompenen tidak berkualiti serta murah, ciri2 keselamatan byk di mansuhkan..nie semua merugikan rakyat..xkesah la ko nak sokong sapa2..tp biar la jadi rakyat yg cerdik sikit..

            Terbaik!(0)Booo~(0)
          • fauzan

            June 12, 2013 at 4:41 pm

            Mmm...wahh... dah jadi panas plak topik nie? hehe...relaks le. adakah bila pandangan kiter x sama n x sealiran tu dianggap x cerdik? Wow..statement sangat;P

            Nk puaskan ati sumer org mmg payahkan? Mgkinlah kena bersyukur, peranan pembangkang sebagai check n balance kepada kerajaan memberi reaksi kepada penurunan harga melalui pengurangan duti eksais nie. Banefitnya kpd rakyat gak. Kerajaan yg baik sudah tentu peka dgn segala tuntutan ini asalkan ia tidak keterlaluan dan realistik utk dilaksanakan serta tidak menjejaskn mana2 pihak dlm industri.

            'paksaan luar' nie membolehkan penurunan harga kereta. Sudah sampai masanya, kerajaan juga perlu melakukan 'paksaan dlm' melalui tekanan pasaran dlm industri kereta domestik nie. Faktor pengurangan cukai bukan penentu harga kereta turun seperti yg diharapkan, Harga juga bleh diturunkan dgn kemasukan jenama2 baru bersaing dlm pasaran. Pada 2006 kerajaan pernah membuat penurunan drastik cukai keseluruhan dlm 20-30% melalui DAN tika tu dan realiti yg berlaku dipasaran harga kereta hanya turun sikit sahaja bila pengeluar hanya menurunkan lebih kurang 5% jer bagi mantain margin keuntungannya. Adakah pengurangan margin keuntungan menjejaskan kualiti? Adakah Ini bermakna preve jual kat Aussie murah, margin keuntungan kecil dan kualiti n specnya kurang berbanding m'sia?:p Sy x fikir gitu. Segala pengurangan kualiti n spec hanya utk mengekalkan margin untung tetap tinggi jer. Apabila kerajaan buat dasar pengurangan, bergantung plak kepada pengeluar utk menetapkan harga yg realistik dgn penurunan itu. Even, model hibrid pun tetap tinggi walau duti importnya telah dihapuskan 100% la nie. Pengeluar juga berperanan menentukan harga.

            Mmm... sy pun x kisah siapa pun anda sokong... yg penting kita saling hormat-menghormati antara satu sama lain...x gitu?:)

            salam n cheers!

            Terbaik!(0)Booo~(0)
  16. MrDDR

    June 11, 2013 at 9:31 am

    Apsal honda jazz hybrid pun ada reduction 2.5%. Bukan hybrid bawah 2000cc 0% dah ker? Ini yang turun nih kerajaan yang pilih kereta ker syarikat kereta yang pilih sendiri?

    Terbaik!(0)Booo~(0)
    • fauzan

      June 11, 2013 at 10:06 am

      Mmm... semua kereta hibrid mmg 0% duty import kn? reduction tu dari eksais duti kalau x salah.

      cheers!

      Terbaik!(0)Booo~(0)
    • farghmee

      June 11, 2013 at 4:20 pm

      itulah soalan aku drp post yg terawal.
      sebenarnya, adakah pengurangan itu drp eksais atau margin keuntungan?

      "Pelan penurunan harga itu dilaksanakan dengan memberikan pengurangan duti eksais secara berperingkat terhadap pengeluar kereta yang menggunakan lebih banyak komponen tempatan"

      kalu baca statement tu, lg besar komponen dlm negara, lg besar diskaun.
      so adakah ia applied to pug308 -11%, berbanding exora -0.7%.
      adakah pug308 lg byk barang tempatan?
      pelik bukan?

      apa yg aku nmpk, penurunan eksais ini berpunca drp pertambahan penggunaan barangan tempatan dlm kete, & bukannya kadar asal eksais itu diubah turun.

      penurunan pug308 -11% mgkn sbb pertambahan komponen tempatan, & mgkn juga oleh diskaun sbb pug308 baru dh nk kuar.

      sekiranya pengurangan eksais itu disebabkn oleh kadar asal, pastinya semua kereta terlibat.

      almera tiada komponen tempatan?

      Terbaik!(0)Booo~(0)
  17. rozman

    June 11, 2013 at 10:43 am

    Ala kereta ni liabiliti, arini beli esok jatuh harga...Guna jer kereta sedia ada sampai jadi besi buruk, buat ape nak tukar2 kereta..Pada yang belum ada kereta, lain la...Saya guna semaksima mungkin kereta saya walau hantar anak pergi klinik tak sampai 50 meter dari rumah..Cukup sebiji kereta saya hayun pergi kerja, balik kampung dan urusan lain..Walau mampu guna lebih dari satu, tetapi pada saya membazir jer sebab kereta perlu senggaraan, cukai, insuran, minyak dll..Bila kurang rakyat beli kereta, harga kereta akan turun dengan sendirinya...Baik beli benda yang boleh buat ASET...

    Terbaik!(0)Booo~(0)
    • Amin

      June 12, 2013 at 8:48 pm

      pendapat anda same dgn saya..saya setuju segala ape yg diperkatakan!!

      Terbaik!(0)Booo~(0)
  18. Lalat

    June 11, 2013 at 10:45 am

    Ape sudah jadi.. aku dah lama tak buka website ni.. sumpah seranah punya la banyak..sedih aku..

    Hai brother Zeer ape komen brother dlm ni sampai sampai kena remove..

    Terbaik!(0)Booo~(0)
    • Peminat Kereta

      June 11, 2013 at 11:00 am

      Owner blog ni dah bertukar, jadi mungkin ada perubahan dari segi penyampaian dan pengurusan oleh owner baru.. saudara Zeer jangan bekecil hati, kadang-kadang ada komen masuk dalam spam, jadi owner blog tak perasan sebab komen spam tiap2 hari ada beratus-ratus yang masuk..

      Terbaik!(0)Booo~(0)
  19. mar

    June 12, 2013 at 8:02 am

    dengan harga kereta sekarang pun lebuhraya dah sesak teruk bila time cuti apalagi kalau kereta dah turun..huhuuu

    pihak kerajaan tolong perbaiki perbesarkan tambah lorong highway/ buat highway laluan baru utara selatan sebelum turun harga kereta

    ramai merungut harga kereta mahal tapi aku tgk skrg kebykkan rumah dah ada 2 kereta..

    Terbaik!(0)Booo~(0)
    • farghmee

      June 12, 2013 at 9:59 am

      so..ko xbg org lain guna hiway?

      kamon brader, rege kete murah mmg 1drive utk org bli kete.
      tp kalu dh ada kete, dia xbli.
      yg bli ialah org yg perlu kete.
      nk anta anak g skola, jalan2 wiken.
      kalu yg selalu naik moto g keje, mgkn kdg2 je lepas bli kete dia naik kete g keje, mostly akan naik moto juga..so xde la sesak mana.

      +lorong hiway tu mmg aku setuju.
      xkn la dr dulu xuntung2 lg, smpi xble + lorong?

      dh perlu 2kete, nk buat cmne?
      lantak dia la, kete dia, dia la yg menten.

      Terbaik!(0)Booo~(0)
  20. faisal

    June 12, 2013 at 10:02 am

    beli kereta yg luas, jimat minyak, tahan lasak , senang repair dan spare part murah. senang cerita alah beli menang memakai. Nak buat untung mcm thn 90an dulu mmg mustahil kecuali beli kereta lama repair balik dan jual semula mcm ford escort atau seangkatan dengannya. Yang penting kepala tak sakit nak tanggung hutang & mkn tak miss ok la. Harga mahal or murah pun org still beli zaman ni. Ikut kemampuan. Buat kajian sebelum membeli. Jangan mudah terpedaya dgn ckp-ckp tanpa sebarang fakta dan bukti.

    Terbaik!(0)Booo~(0)
  21. NADZIM

    June 12, 2013 at 10:17 am

    LOL. ARENA KERETA pun kena tipu dengan UTUSAN ke bro? check balik. harga GOLF 1.4 tak pernah pun 169K. Buat la assigment sikit.

    Terbaik!(0)Booo~(0)
    • bukan pembangkang

      August 6, 2013 at 8:52 am

      haha..ko ingat Arena Kereta ni siapa bro? MELAYU jugak kan...dah mmg perangai MELAYU camni

      Terbaik!(0)Booo~(0)
  22. remp-it

    June 12, 2013 at 7:35 pm

    erm... aku jadi malas nk baca arena kereta sbb byk sgt yg komen blagak mcm bagus. mcm pandai..
    ini semua poyo..
    sikit2 politik..
    macha... negara kita terlalu jauh dari garisan lurus dalam melahirkan rakyat yg berdaya saing...
    sebab apa fikir sendiri.. aku rasa negara ini agak bertuah dlm byk sbb. tapi rakyat negara ni merupakan 1penyakit utk negara...

    sedarla wei...

    Terbaik!(0)Booo~(0)
  23. Ricky

    June 12, 2013 at 8:29 pm

    Kalau PR tak kuat alamat BN akan belasah je rakyat...Kalau PR tak kuat...rakyat berpendapatan rendah tak merasa BR1M...slps 55 thn baru dpt BR1M??? Kenapa??? Begitu jga dgn penurunan harga kereta yg sebenarnya tak dirasai oleh rakyat...sebabnya buat tak ikhlas...bila rakyat bising...alasan biasa rakyat tak bersyukur!!! WTF!!!

    Terbaik!(0)Booo~(0)
  24. Dean

    June 13, 2013 at 5:07 pm

    Volkswagen, Peugeot dah deny pun laporan penurunan harga model kereta mereka. Boleh pakai ke laporan media perdana????

    Terbaik!(0)Booo~(0)
  25. belantara hutan

    June 14, 2013 at 12:37 am

    wahh... gado besar nampak!!! hahahahahaha.... 1malaysia sudah kena kencing!! 10kete turun harga!! perghhhh..... erk... nasib baik ade intenet ni kan... dpt gak baca input/news yg lain.... huhuhu guna logik akal.. sape2 yg penah kursus BTN mesti pertahankan kerajaan parti anda... wakakakakaka
    Volkswagen, Peugeot sudah nafi... maka ...paham2 la kite yer?!!

    Terbaik!(0)Booo~(0)
    • fauzan

      June 14, 2013 at 11:03 am

      Mmm... mgkin la analisis berita dari laporan tu tidak tepat. Tidak tepat bukan bermakna tipu. Sebagai pembaca bijak menilai dari sumber2 yg lain bagi mendapatkn kepastian n kesahihan. Perkara sebegini berlaku juga pada sumber berita yg lain.

      Tapi ironinya bila beberapa company menafikan penurunan harga sedangkan penurunan duti eksais telah dilaksanakan secara berperingkat, ini menunjukkan pengeluar kereta yg menentukan harga akhir. Kerajaan hanya bleh tetapkn dasar dan tekanan pasaran harus dilakukan utk memastikan harga kereta diturunkan oleh pengeluar.

      salam n cheers!

      Terbaik!(0)Booo~(0)
      • NADZIM

        June 14, 2013 at 11:18 am

        telah dilaksanakan secara berperingkat? bagi link bro.nak tgk bape % yg di war-war kan turun tu.

        Terbaik!(0)Booo~(0)
        • fauzan

          June 14, 2013 at 5:11 pm

          Mmm... laa, kan kita bincang berkenaan artikel admin ttg penurunan harga nie dgn merujuk perenggan ke-5 artikel tu? Ker bagaimana? Yg lebih tau tolong beri pencerahan. tq

          cheers!

          Terbaik!(0)Booo~(0)
      • joemanap

        June 14, 2013 at 11:43 am

        cik fauzan
        duty eksais dah turun? btl ke?

        Terbaik!(0)Booo~(0)
      • Ida

        June 14, 2013 at 4:28 pm

        Maaf En. Fauzan. Saya agak keliru sedikit.. minta pencerahan ;-

        1. En. Fauzan kata mungkin berita itu tidak tepat, tapi x bermakna tipu… Seperti diketahui, pihak Proton, Volkswagon & Peugeot telah menafikan laporan tersebut. Malah Volkswagon sendiri menyatakan harga bagi Volkswagon Golf yang dimaksudkan adalah RM158k sejak pelancarannya . Persoalannya dari sumber mana pihak utusan mendapat harga ‘palsu’ tersebut? Sekiranya pihak utusan tidak pasti kesahihannya, mengapa disiarkan juga, malah diletakkan sebagai headline pula? Sekiranya Headline pun palsu, adakah Utusan masih mengharapkan pembaca untuk mempercayai lain2 berita kecil di dalamnya. Tolak tepi unsur politik, hakikatnya kredibiliti Utusan telah semakin teruk kebelakangan ini… Justeru sepatutnya Utusan lebih menitikberatkan soal kredibiliti beritanya berbanding akhbar2 lain. Jangan biarkan pembaca anda yang terkial2 mencari sumber lain semata2 mahu memastikan kesahihan berita anda. Jika benar begitu kaedah anda, maka Utusan adalah sebuah akhbar yang unik sekali.
        2. En Fauzan kata ‘ini menunjukkan pengeluar kereta yang menentukan harga akhir’… pendapat saya (yang berkelulusan SPM sahaja) adalah, kalau kerajaan bersunguh hendak melaksanakan penurunan harga kereta Insyaallah masih dapat dilakukan…banyak kaedahnya…sekurang-kurangnya (atau dlm bahasa remaja masakini, ‘paling bangsat pun’) kalau tidak pada jenama luar Negara seperti Volkswagon, Honda, dsb, cukuplah sekiranya kerajaan khususkan penurunan harga dikalangan Proton dan Produa sahaja… Adakah Proton yang dibaliktabirnya Tun Mahathir pun kerajaan masih tidak mampu untuk berunding dan berlebih kurang lagi. Pendek kata hendak seribu daya, x hendak seribu dalih.
        3. Saya nak Tanya pendapat En. Fauzan, siapa sebenarnya yang ‘bising-bising’ sangat supaya diturunkan harga kereta ni?
        a. Pihak Parti Politik
        b. Tauke Syarikat
        c. Rakyat bergaji RM5000 ke atas yang ingin menukar kereta
        d. Rakyat yang bergaji RM2000-5000 yang ingin membeli kereta jenama luar
        e. Rakyat yang bergaji RM 1500 ke bawah yang perlu penjamin untuk membeli seketul Viva
        Tepuk dada Tanya selera. Pendek kata janganla terlalu kejam kepada pihak yang minta diturunkan harga kereta ni. Sekarang bukan macam zaman 90’an dulu..Waktu tu allahyarham bapa saya hantar saya ke sekolah dengan Honda ‘bulat’ je. Kalau hujan lak memang kene cuti sebab kami tiada kereta. Jiran pun tiada kereta. Cikgu pun faham. Sekarang ni ujan bukan alasan untuk tidak ke sekolah. Kereta adalah keperluan. Sekarang, tiada kereta ibarat tiada handphone. Tapi membeli kereta ibarat membeli rumah sebijik. Itulah realitinya.

        Terbaik!(0)Booo~(0)
        • fauzan

          June 14, 2013 at 5:28 pm

          Mmm... tentang artikel laporan tu, Pihak akhbar tu kenalah buat pembetulan (kalau silap), sekurang2nya masa buat ulasan, ada dinyatakan sumber rujukan terhadap harga2 yg diorg paparkn. Bila jadi mcm nie, kn dah haru biru, pihak yg mmg nak bash mmg tengah tunggu kesilapan jer utk bash kaw2. Dan pihak yg memerlukan maklumat yg sahih mmg perlukan penjelasan n kesahihan n kredibiliti jer mcm cik/puan.

          Kerajaan menetapkn dasar jer, harga akhir pengeluar la yg akan tetapkan harga tersebut. Nampaknya proton telah menyahut seruan penurunan harga oleh kerajaan itu melalui varian barunya. Penurunan 10% harga model itu sudah tentu memberi kesan besar kepada mereka yg benar2 memerlukan kereta mampu milik dgn standard kualiti yg lebih baik.

          Ada bezanya, rakyat 'menggesa', 'bising', 'bising2' tentang penurunan harga nie. Terpulang pada persepsi masing2. Yg benar2 memerlukan, ini suatu permulaan yg baik.

          Salam n cheers!

          Terbaik!(0)Booo~(0)
          • Sahabat

            June 14, 2013 at 6:15 pm

            Salam semua,

            Terbaik jawapan dari ida, kita rakyat yg gaji xsampai 2500, dengan rumah sewa lagi (nk beli mmg la xmmpu), makan minum, HP pon nokia. Cuba la kerajaan fikir kami yg miskin ni. Kenapa kami desak harga kereta turun? Sbb dlm manisfesto BN kata nk turunkan harga kereta, kalau contoh la PR yg memerintah sama juga, rakyat akan tuntut janji kata nk turunkan harga kete.

            Utusan mmg xbleh pkai, walaupun utusan surat khabar melayu. Kalau dh fitnah je mainan dia, perlu ke kita baca? Buat tambah dosa ade la...

            Masalah sekarang ni, jangan turunkan harga bg buat kereta tapi kurangkan cukai ke atas kereta tu... baru lah pengeluar x rugi...

            Satu lagi, kereta buatan malaysia ni, safety untuk sesebuah kereta tidak di ambil kira, contoh proton saga FLX, yg Executive n Se baru ada air bag, untuk standard xde, ni safety kita xleh compromise, ptt semua keta kena ada air bag..

            Terbaik!(0)Booo~(0)
          • fauzan

            June 14, 2013 at 10:57 pm

            Mmm... betul tu, sbab tu la bagi meringankn beban rakyat di bawah garisan keselesaan nie, kerajaan melaksanakan lebih 200 produk 1m'sia utk dinikmati rakyat golongan nie. Tapi x ramai juga yg menghargai n semuanya nk dipolitikkan pula. Sedangkan semua nie mmg memberi manfaat kepada golongan sasaran.

            Faktor keselamatan bukan terletak kpd brp byk airbag yg dimuatkn dlm kereta tu saja, tapi banyak lagi ciri2 keselamatan yg ada pda kreta tersebut dan termasuklah attitude pggunaan tali pinggang keledar. Letak la 10 airbg pun kat kereta tu, kalau x pakai seat belt n acccident, mcmana airbag nk deploy. Sama jer mcm x ada airbag.

            Berkenaan laporan tidak tepat tu, keadaan nie gak berlaku kat mana2 sumber akhbar yg lain. Cuma kita la yg kena bijak menilai mana yg benar dan sebaliknya. x mgkin semua info adalah palsu even dlm mana2 sumber akhbar yg membuat laporan yg kurang tepat. Melainkan ada pihak yg mmg menunggu kesilapan utk memainkan isu menolak akhbar itu kerana pengaruhnya sebagai lidah rasmi kerajaan. Apa2 pun tepuk dada tanya selera...tanya iman... Niat masing2. Wallhua'lam:)

            cheers!

            Terbaik!(0)Booo~(0)
          • adam

            June 15, 2013 at 9:35 am

            soal nye fasal air bag en fauzan...xkira la macam mana orang pakai tali pinggang keledar atau xpakai...itu soal masing2...yg penting proton xleh kpromi soal airbag ni..kene letak dua2 pada varian paling murah macam perodua..ni bukan zaman dahulu ni xde airbag..wajib kene ade skrang...proton xboleh amik keutungan saja...

            Terbaik!(0)Booo~(0)
          • fauzan

            June 15, 2013 at 10:13 am

            Mmm... setuju. Dual airbag patut ada pada semua kenderaan. Bukan sahaja proton tapi semua kereta perlu ada. Keselamatan patutnya tiada kompromi. Apa2 pun sikap pengguna m'sia juga perlu berubah. seat belt tu utk keselamatan bukan utk patuhi undang2 semata2.;)

            cheers!

            Terbaik!(0)Booo~(0)
          • arie

            June 15, 2013 at 12:02 pm

            btol en fauzan...emm en fauzan pakai kereta apa?

            Terbaik!(0)Booo~(0)
  26. anti_fauzan

    June 15, 2013 at 9:24 pm

    LOL. kelakar aku tengok en fauzan ni gigih sangat nak pertahankan kerajaan die yang tercinta tu. Suka bayar minyak mahal, kereta mahal, cukai mahal dan segala2 nya. dah orang janji nak bagi murah kenapa still memilih yang mahal. hahaha. kelako.

    Harga kereta CBU jepun mmg turun dari tahun lepas. tapi untuk info semua orang, CBU Jepun tu semua 150k ke atas. so orang kaya je boleh beli. Diorang pon x pandang pon diskaun tu. Kalau nak bantu rakyat harga kereta bawah 100k yang patut turun, sebab majoriti rakyat beli area harga tu.

    Info turun harga kereta dari utusan tu semua salah. golf lancar memang 158k, Jazz hybrid jual mmg 89k sejak nov 12 sebab dia ckd, peugeot 308 mmg dijual harga itu sejak bertahun lamanya.

    semua kene kencing ngan utusan dan kerajaan. Aku salute kau Fauzan menegakkan benang yang basah.

    kih3. lagi satu, menyampah aku tengok ko tulis cheers2 tu.

    Cheers

    Terbaik!(0)Booo~(0)
    • fauzan

      June 18, 2013 at 10:34 am

      Mmm... statement ko: "....kelakar aku tengok en fauzan ni gigih sangat nak pertahankan kerajaan die yang tercinta tu.."
      sy x pasti la kalau bukan rakyat m'sia yg buat statement mcm nie. Kalau bukan "kerajaan die", " kerajaan ko" ler? ... Kesian kat segelintir kita yg tak tau di mana rumput yg dipijak n di mana langit yg di junjung. Kekadang2 terdetik statement ada bau2 RBA jer, tapi ko tak lah kan? Kan? :P

      Dey, kalau sumer nk murah sekali pun berpada2 ler, ikut pertimbangan logik ler, nanti ari nie ko senang tapi ank cucu ko yg merana nk cengitu? Pikir panjang sket yer. Penurunan harga secara berperingkat. What u expect? Bila turun harga, cakap plak yg turun utk kereta2 mewah jer, xde kesan. Mmg la kalau mmg dah sikap anti-establishment, buat baik cam ne pun, depa nie akan pusing2 cari salah org jer n merendah2kan usaha itu. Perrgghh.... kereta mampu milik pun ada yg dah turun harga ler bai seperti saga flx sv dgn serendah RM33k, oh ya, nanti statement ko plak kata sepatutnya harga mampu milik nie patut bawah drp RM25k, baru nampak ikhlas kerajaan turun harga. Ko ingat company kereta tu company charity ker?:p Perrrgghh...

      Gesaan membuka kilang utk model CKD dgn segala insentif gov adlah sebahagian drp strategi pengurngan harga selain pengurangn cukai. Cara nie dpt meningkatkn pertumbuhan ekonomi secara x langsung bila kawasan sekitarnya akan berkembang seperti di pekan, kulim dll. Peluang2 pekerjaan pun terbuka luas.

      Laporan berkenaan penurunan harga oleh sebuah 'akhbar alergic' ko tu mmg ada yg kurang tepat. x dinafikan tapi x bermakna semua berita yg dilaporkan di dlmnya tidak betul. Nape? Ko alergic ek, bila akhbar lidah rasmi kerajaan nie mendapat tempat di hati pembaca? Perrgghh...

      Sy berkongsi pendapat berdiri atas pendapat n pandangan peribadi yg diyakini dan tidak mengharap ia diterima oleh sumer. sy faham, masing2 ada pandngan masing2. Yg nie pun perlu dihormati. x sukar kn?:P

      p/s : Sy lagi la menyampah bila org tu kata menyampah kalau sy tulis 'cheers', tapi dia sendiri menulisnya....nampak poyo:p ...sorry!

      salam n cheers!

      Terbaik!(0)Booo~(0)
      • Anti fauzan juga

        June 18, 2013 at 6:57 pm

        Encik fauzan ni bengap rupanya. Haha. Harga kereta proton tu kurang sebab ada aksesori die buang. Orang nak turunkan harga kereta dengan buang duti eksais. Kalau nak buang aksesori memang la turun harganya. Bengap.

        Aku setuju dengan pendapat anti fauzan tu berkenaan cbu jepun.

        Well yeah semua orang ada pendapat masing2. tapi semua orang ko duk reply sokong kerajaan yang kau puja tu. Ape kes?

        Aku pon menyampah tengoi ko tulis cheers tu. Anti fauzan tulis cheers baliktu sebab nak perli kau la bengap.

        Terbaik!(0)Booo~(0)
        • fauzan

          June 19, 2013 at 9:42 am

          Mmm... cakap siang pandang2. Sebelum nak gelar org lain bengap, cermin diri dulu. Kalau nk jadi katak pun jgn duduk bawah tempurung bleh tak? Sorry:p

          Harga proton saga turun disebabkn kecekapan penurunan kos pengeluaran prootn dgn sedikit pengurangan aksesori tidak penting, namun aspek n ciri keselamatan ditambah baik berbanding model sebelumnya. Pengurangan aksesori tu dlm RM700-800 jer nilainya bebanding penurunan harga dlm RM5000. Masih berbaloi kalau nk aksesori tambahan selepas tu kat aftermarket.

          Mmg pun penurunan harga CBU model kereta jepun sejak tahun lepas melalui penghapusan duti import kat mana2 negara yg ada hubungan FTA dgn M'sia termasuklah jepun. Even kereta2 import CBU keluaran dari negara ASEAN pun dah menerima penurunan harga melalui insentif free duty import sejak 2010 lagi. Rasanya Arenakereta pun ada keluarkan arktikel tu, Rajin2 membaca yer:p Oh ya, baru2 nie Mazda pun dah menurunkan harga model Cx-5 nya dgn pemasangan CKD. Beza harga CBU n CKD dlm RM28k.

          Sy ada pendapat yg sy yakini dan sekadar berkongsi tak kira lah kalau ia menjurus kepada mana2 pihak pun, Yg ko fobia sangat kalau ia condong kat kerajaan apa hal? Ada larangan ker utk tidak reply kat mana2 threat kat sini? Pendapat vs pendapat, apa salahnya? Abis tu ko nk geng2 sekepala dgn ko jer bersarang kat sini dgn hujah2 yg kureng membina? Come on anti-establishment, RIP...sorry

          P/s: oh ya, perodua pun dah memaklumkan harga model2 diorg pun dah turun dlm sekitar RM2k dgn berjaya mengurangkan kos pengeluaran 12% melalui model keluaran S-Series nya.

          salam n cheers!

          Terbaik!(0)Booo~(0)
          • papa_bosan

            June 19, 2013 at 11:07 am

            yang jenis gini sumbat taik lembu pun dia cakap sedap..

            Terbaik!(0)Booo~(0)
          • farghmee

            June 19, 2013 at 11:34 am

            siapa yg boleh jawab soalan asal sy di atas?

            pengurangan harga kereta oleh sebab OPEX semakin kurang atau EKSAIS makin kurang?

            Terbaik!(0)Booo~(0)
          • fauzan

            June 19, 2013 at 12:43 pm

            Mmm... bro papa_bosan, nice try...:p

            cheers!

            Terbaik!(0)Booo~(0)
          • NADZIM

            June 19, 2013 at 12:54 pm

            NI FAUZAN AZIMAN KAH?

            Terbaik!(0)Booo~(0)
          • fauzan

            June 19, 2013 at 3:06 pm

            Mmm...bukan:)

            cheers!

            Terbaik!(0)Booo~(0)
          • Anti fauzan juga

            June 20, 2013 at 12:38 am

            Well encik fauzan yang bajet betul. Yang bajet dia betul semua perkara. Yang sah macai bn ni.

            Kenapa perlu ckd baru nak turun harga? Sedangkan kalau duti eksais xde kita boleh beli cbu car dengan harga berpatutan dan murah.

            Well aku x kisah berapa harga aksesori die buanh yang penting dia ada buang aksesori. Kenapa nak buang aksesori? Sedangkan kita boleh dapat kereta murah dengan aksesori sama, full spec dengan lebih murah melalui penghapusan duti eksais.

            Duti import jangan cerita bro sebab kereta proton x kena. Duti eksais tu yang melampau. Perodua s series tu just plain cat maroon je. Hahahaha. Nothing changes.

            Itulah taksub sangat dengan kerajaan die.

            Terbaik!(0)Booo~(0)
          • orang selangor.

            June 20, 2013 at 1:42 am

            Bukan FAUZAN AZIMAN tapi MA CAI murahan..

            kih3 chears !!!

            Terbaik!(0)Booo~(0)
          • fauzan

            June 20, 2013 at 11:22 am

            Mmm... Well bro Anti fauzan juga, yg dihormati. Apa yg sy lontarkan adalah sebagai pendapat peribadi. Nk terima ok, x setuju pun ok, kn pendapat masing2? Nape? takut misi saudara/i sekelian gagal utk mempengaruhi org lain dlm memenuhi agenda peribadi kalian? Sy beri pendapat, anda sumer gak ada pendapat dan biar la yg celik n cerdik menilai n mentafsir.

            Hapuskan duti eksais? Ekonomi n pengurusan bukan bidang sy. Tapi kalau la dilaksanakan, sy fikir benda nie akan buat tergelak je bagi negara2 seperti thailand n indonesia yg juga ada industri automobilnya walaupun sekadar asembler jer. Kalau mereka bijak, mengapa mereka juga tidak menghapuskan eksais duti tu? Cer citer?:p

            Even wlau cukai eksais duti di m'sia tinggi, La nie, duti eskais yg dibayar CKD tempatan dlm 40-50% jer melalui insentif penggunaan komponen tempatan. Semakin banyak komponen tempatan yg digunakan, semakin tinggi pengurangan duti eksais tu dan duti eksais nie pun dah hampir setara yg dikenakan oleh negara2 seperti indonesia n thailand. Bagi sy, harga kereta kat thailand pun bukan la murah sangat jika dibandingkan dgn sebahagian besar kereta2 luar itu dihasilkan di situ.

            Aksesori n spec tu berbeza bro, dlm hal prootn spec tidak dikurangkan malah ada penambahbaikan. Apa2 pun, gov hanya membuat dasar n memberikan tekanan pasaran, harga akhir pengeluar yg pertimbangankn penurunannya. Kalau CKD lebih murah, mengapa harus beli CBU? Even CBU pun bukannya dihasilkan di negara tersebut. Kualitinya pun setara dgn model CBU. Pikir sendiri la. Teringat member sy bangga beli seluar jean levis, bangga beli br import, sedangkan kilang levis tu kat pulau pinang jer:p

            Sy tk gentar dgn segala cacian n makian sedara/ri. Terima kasih kerana menanam saham akhirat saudara/ri buat sy di sana. Sesungguhnya akhlak Rasulullah s.a.w contoh terbaik utk kita sama2 contohi. Kalau sy ada mgguris hari sedara/ri sekelian, minta maaf banyak2. sy insan biasa jer kat bumi Allah yg makmur nie.. alhamdulillah.

            Senang citer, nk murah tu berpada2. x gitu?

            cheers!

            Terbaik!(0)Booo~(0)
          • Anti fauzan juga

            June 20, 2013 at 2:05 pm

            encik fauzan ni nampaknya x pernah pakai kereta CBU dan CKD. you will know the difference. cuba test drive CX5 CBU dan CKD.

            Well, kau nak gelak kalau buang excise duty tu sebab mungkin ko mampu nak bayar kereta dengan harga 200-300%, cuba bayangkan orang yang kurang berkemampuan yang berhasrat untuk memiliki kereta yang baik? apa yang mereka rasa? apa beban yang mereka kene tanggung?

            di negara eropah/US even di Brunei pon. kita boleh beli VW Polo dengan 10k Euro bersamaan RM40k tapi di sini RM113k.

            Fikirkan kalau negara sana boleh buat kenapa kita nak kene bayar lebih. Kalau dah taksub dengan kerajaan dia tu, semua nampak betul di mata dia, semua dia sokong.

            Kerajaan : wahai rakyat jelata, kalau nak beli kereta, kene bayar cukai 200% tau

            Fauzan : baiklah saya nak bayar 200% dan saya sanggup bayar harga kereta tu even sampai 2-3 kali ganda harga sebenar. saya sangat gembira bayar cukai kepada kerajaan. hepi sangat. kalau ada orang x setuju saya akan bangkang dia habis habisan walaupon terpaksa guna fakta yang salah. Sebab saya penyokong tegar BN! o yeah!!!

            Terbaik!(0)Booo~(0)
          • KAKI LANGGAR

            June 20, 2013 at 2:22 pm

            INILAH MALAYSIA TANAH AIRKU ..

            MALAYSIA AMAN TETAPI KITA LALAI DAN SEDANG DIPERBODOHKAN

            Terbaik!(0)Booo~(0)
          • hashim

            June 21, 2013 at 1:30 am

            aku rasa cmni la..daripada korang bertekak dalam ni..apa kata set kan masa,tempat dan bila jumpa kat luar senang..bercakap depan2 lagi baik...ok fauzan dan penyokong2 nye dan anti fauzan dan penyokong2 nye...berdebat tapi jangan sampai bergaduh...tgk kat luar sape boleh buktikan yg mana betol dan salah..well...bagi aku kan...senang je kalo di sruh rakyat banyak menggunakan proton sebagai kereta negara...kita nak pm dan pak menteri lain sama2 guna proton untuk kenderaan rasmi dan x rasmi supaya sama2 bersama rakyat jelata..baru la adil...xpayah guna merc..bmw dan senangkatan dengan nye...menteri menteri nak miliki kereta mahal2 tu diorang punya duit la tapi nak supaya diorang sama guna proton sebagaimana rakyat guna..aku xkira ko pangkat apa..yg penting walaupun ko pangkat tinggi ko kena rase macam rakyat rasa sebab ko pemerintah harus berpayung rakyat dan ingat hari esok pemerintah ke..raja ke....rakyat papa ke...datuk ke x bermakna...yg bermakna hanya amalan sahaja...sekian hasil melalut dari aku

            Terbaik!(0)Booo~(0)
      • minato

        September 19, 2013 at 4:57 pm

        yelaa fauzan.. series.. dah berpuluh komen saya baca komen awak.. makin lama memang makin menyampah saya tengok perkataan cheer en fauzan tue.. saya ingat saya sorang jek.. rupenyer ader org lain yang menyampah jugak.. harap en. fauzan dapat buat sesuatu..

        Terbaik!(0)Booo~(0)
  27. Duan

    June 18, 2013 at 12:30 am

    Biarkanlaaa...... kesian dia. Bukan salah dia. Ni semua kan salah PR......he.

    Terbaik!(0)Booo~(0)
  28. tomtum

    June 20, 2013 at 3:46 pm

    Setuju dgn En. Fauzan.

    Terbaik!(0)Booo~(0)
    • Fauziah

      June 20, 2013 at 6:43 pm

      Pozan2 sunguh memalukan ......

      cheers n cai !

      Terbaik!(0)Booo~(0)
      • fauzan

        June 21, 2013 at 9:12 am

        Mmm.... apa yg memalukan tu? Cer citer... Keluar lah dari kepompong dan hiduplah bagai rerama yg cantik akhlaknya wahai serikandi...

        cheers!

        Terbaik!(0)Booo~(0)
  29. man

    June 20, 2013 at 11:58 pm

    Salam. Saga FLX is not an outdated technology, it uses CVT gears while others use outdated gearbox. Saga’s CVT is from punch powertrain who also supplys to VW while Saga FLX manual supplied by gatrag who also supplys to BMW. So Saga’s gear box is way ahead in technology. I like to read things on cars.

    Terbaik!(0)Booo~(0)
    • REal name man

      June 21, 2013 at 12:02 am

      does any 1 care ! kesian pozan....

      Terbaik!(0)Booo~(0)
      • fauzan

        June 21, 2013 at 9:15 am

        Mmm... biar jauhari mengenal manikam:) yg pasti anda bukan ler org nyer...

        cheers!

        Terbaik!(0)Booo~(0)
  30. autobot

    June 28, 2013 at 11:24 am

    Sepatutnya harga kereta ni utusan xyah publish. Salah lak tu. Siap manufacturer kena buat statement utk balas balik issue ni. Ada tak dgr utusan minta maaf pasal issue ni??

    Terbaik!(0)Booo~(0)
    • mujahid

      June 28, 2013 at 11:28 am

      Ntah la... Maybe salah satu cr bg tekanan kat pengusaha hereta utk turunkn rege tanpa menunggu revise NAP

      Terbaik!(0)Booo~(0)
  31. anakmelayulama

    September 24, 2013 at 8:55 pm

    Sorila tiada maaf bagimu siapa yg berbohong berkenaan berita harga kereta turun nih.. jumpa di mahkamah allah! aku tuntut disitu!

    Terbaik!(0)Booo~(0)
    • palohang

      September 24, 2013 at 10:26 pm

      mmg turun pun....turun ciput..ahhahahahah

      Terbaik!(0)Booo~(0)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>